Trump gør alvor af truslen om 25 pct. told på varer fra nabolandene Canada og Mexico. Mange amerikanske biler bliver 60.000 kr. dyrere.
For tre uger siden sagde Fords chef Jim Farley, at ”25 pct. told langs de mexicanske og canadiske grænser vil sprænge et hul i amerikansk bilindustri som aldrig tidligere set.”
Nu er tolden en realitet. Fra i dag har den amerikanske præsident Donald Trump pålagt 25 pct. told på al import fra Mexico og det meste import fra Canada. Samtidig er den told på 10 pct., som Trump pålagde alle kinesiske varer for en måned siden, fordoblet til 20 pct.
I USA er de amerikanske bilproducenter rystede. Sammen har de forsøgt at tale Trump-administrationen fra den såkaldte ’straf-told’, men altså uden held.
Typisk SUV stiger 18 pct.
Stort set alle amerikanske bilproducenter har produktion i nabolandene Canada og Mexico. Samtidig kommer mange af de komponenter, der indgår i bilproduktionen hjemme i USA fra canadiske og mexicanske underleverandører. Mange komponenter krydser grænserne flere gange, før de ender i en færdigfremstillet bil.
Hver gang en komponent krydser grænsen, vil den nu blive pålagt 25 pct. told. Resultatet er væsentligt dyrere biler. En mellemstor SUV, som amerikanerne køber flest af, koster typisk 50.000 dollars – godt 350.000 danske kroner. Ifølge brancheanalytikere vil tolden lægge 9.000 dollars til prisen – ca. 65.000 kr. Tolden vil altså få populære amerikanske biler til at stige med 18 pct.
Bilsalg vil falde 10 pct.
David Gantz, en ekspert i politik fra Rice University, siger til nyhedsbureauet Associated Press, at den nye told er en ”eksistentiel trussel” for amerikansk bilproduktion.
Ifølge Associated Press vil tolden påvirke samhandel i bilindustrien mellem USA, Canada og Mexico for mere end 300 milliarder dollars årligt og ødelægge forsyningslinjer, der har været opbygget over årtier. Andre eksperter vurderer, at tolden vil gøre nye biler så dyre i USA, at salget af nye biler vil falde med mere end 10 pct.
Ifølge præsident Trump skal tolden øge den hjemlige produktion af biler og dermed styrke beskæftigelsen i USA. Jo flere ’hjemmelavede’ dele, der er i bilerne, desto mindre påvirkes de af told.
Kan gavne Tesla
Interessant nok gavner det især den amerikanske elbilproducent Tesla, der er blandt de bilmærker med størst indhold af amerikansk fremstillede komponenter.
Teslas ejer og CEO, Elon Musk, støttede Trumps valgkampagne med op mod én milliard kroner og er i dag den vel nok mest fremtrædende rådgiver for den amerikanske præsident. Dermed har Elon Musk direkte indflydelse på amerikansk politik.
Aktiekursen for Ford og General Motors samt Stellantis, der har flest aktiviteter i USA, falder efter Trumps annoncering af den nye told.