Mercedes CLA afsløret: Elbil med ekstreme præstationer

Mercedes CLA har en rækkevidde på 792 km, kan lade 325 km på 10 minutter og føre komplekse samtaler ved hjælp af kunstig intelligens.

Så faldt sløret for en af de mest hypede elbil-nyheder i år: Mercedes viser den produktionsklare CLA EQ Technology.

Hypen skyldes, at det som Mercedes selv kalder deres ”mest intelligente bil nogensinde” også kommer med rekordlang rækkevidde og ekstremt hurtig lynladning. To egenskaber der definerer de bedste elbiler.

Med afsløringen af bilen kender vi også de konkrete specifikationer. Og de er ganske imponerende.

Med en længde på 472 cm har Mercedes CLA omtrent samme størrelse som Tesla Model 3. Men den tyske nyhed overgår den amerikanske pioner på flere områder.

Særligt bagfra kan CLA godt forveksles med den store EQE – den er dog 25 cm kortere.

For første gang benytter Mercedes 800 volt-teknologi. Sammen med et nyudviklet litium-ion batteri på 85 kWh med anoder af silikone og grafit giver det en max ladeeffekt på hele 320 kW. Under de rette betingelser tager det blot ti minutter at lade til 325 km kørsel.

Gearkasse med to trin

Rækkevidden er suveræn for en bil i denne størrelse – 792 km efter WLTP-normen. Det sætter samtlige konkurrenter i skyggen. Opskriften er lav vindmodstand og noget så usædvanligt som en gearkasse med to trin. Med to trin kan elmotoren både accelerere hurtigt fra lav fart og spare strøm ved høj marchfart på motorvejen. Effektiviteten er tårnhøj – ifølge Mercedes kører CLA op til 8,2 km pr. kWh i snit. Det gør CLA til den mest effektive elbil lige nu.

Der er blevet plads til et imponerende stort frunk på 101 liter under fronthjelmen. Det kunne BMW godt lære af. Der er lys i de 142 stjerner i kølergrillen.

Et andet spare-trick er brug af en luft-til-luft varmepumpe. Det er første gang Mercedes benytter denne løsning, hvor varmepumpen ikke behøver tage en omvej gennem et væske-kredsløb. I stedet kan den nye varmepumpe bruge tre energikilder på samme tid: overskudsvarme fra elmotoren, batteriet og den omgivende luft. Ved at benytte disse ’gratis’ varmekilder, bruger varmepumpen kun en tredjedel energi sammenlignet med en traditionel varmepumpe.

Komplekse samtaler

Intelligente løsninger går igen i bilens elektronik og styresystem. CLA er den første Mercedes med en ny generation af MBUX brugerfladen, der benytter kunstig intelligens fra både Google og Microsoft. Dermed kan både fører og passager føre selv komplekse samtaler med bilen baseret på ChatGPT og internetsøgninger fra Microsoft.

For eksempel kan man spørge Mercedes CLA ”hvad er et sort hul? Forklar det, så børnene kan forstå det.” Det svar vil vi også gerne høre, så nu glæder vi os endnu mere til at teste CLA…

CLA bliver den første Mercedes med et nyt styresystem, der både benytter kunstig intelligens, Google Maps og Microsoft Bing. Skærm i fuld bredde bliver ekstraudstyr.

Ifølge Mercedes gør den kunstige intelligens lige frem CLA empatisk og i stand til at aflæse dit humør. Ved hjælp af farver i kabinebelysningen og betoninger i stemmen, kan den afspejle alt fra glæde til vrede.

Systemet indeholder også Google Gemini, så CLA kan svare på navigations-specifikke spørgsmål, fordi den kan hente information fra Google Maps.

Et kig ind i kabinen understreger, at CLA er hyper-avanceret. Topmodellerne får den vilde MBUX Superscreen fra konceptbilen, der breder sig over hele instrumentpanelet.

Masser af kW

Mercedes CLA bliver også kraftfuld. Mindste udgave med betegnelsen CLA 250+ får en 200 kW (272 hk) elmotor, der trækker på baghjulene. Med et solidt drejningsmoment på 335 Nm er 0-100 km/t overstået på 6,7 sekunder. Topfarten er 210 km. Det er usædvanligt hurtigt for en elbil, og skal imødekomme de mange tyskere, der angiveligt fravælger elbiler, der ofte har en topfart på 160 km/t.

Senere følger CLA 350 4Matic med to motorer med tilsammen 260 kW (354 hk) og træk på alle fire. Her når du 100 km/t på sølle 4,9 sekunder, topfarten er også her 210 km/t.

I Danmark til sommer

I forhold til konceptudgaven har Mercedes skruet en tand ned for designet, så slægtskabet med den nuværende CLA er tydeligt. Mercedes har jo fået kritik for sine meget vindglatte EQE og EQS-modeller, så CLA skal først og fremmest ligne en Mercedes og ikke skilte med, at den er en elbil.

Panoramaglastag er standard og skal øge hovedhøjden under det skrånende tag.

Der er dog stadig drama over fronten med fiskemund, hvor 142 belyste stjerner pryder den lukkede kølergrill. Både for- og baglygter har også indbyggede stjerne-grafik og den faldende taglinje giver CLA tydelig coupé-form.

Senere følger en ’shooting brake’ udgave – en smart stationcar med praktisk bagklap. Mercedes hævder, at CLA trods sin lave statur skal sætte nye standarder for både plads og komfort i sin klasse.

Mercedes CLA kommer til Danmark til sommer. Priserne er endnu ukendte, men CLA skal være noget billigere end den store EQE, der er to klasser over CLA. Vi gætter på priser fra godt 400.000 kr. for en CLA 250+. Senere kan der komme en billigere udgave med mindre batteri og færre kræfter.

Fakta: Mercedes CLA EQ Technology

Fire-dørs coupé med bag- eller forhjulstræk.

Længde/bredde/højde: 472/186/147 cm
Akselafstand: 279 cm
Bagagerum: 405 liter
Frunk: 101 liter
Køreklar vægt: 2.055 kg
Varianter:
250+: 200 kW, rækkevidde 792 km.
350 4Matic: 260 kW, 771 km
Max ladeeffekt: 320 kW

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here