
Garanti er blevet en ny kampplads for bilmærkerne. Nu øger Ford garantien på mærkets elbiler fra to til fem år. Der er dog et par men’er.
Der er udbredt heftig konkurrence på garanti på nye biler. Efter mange års stilstand på området, eksploderede debatten om garanti sidst i 2024. Antændt af flere møgsager som f.eks. en reparation til 75.000 kr. på en næsten ny elbil som Youtuber Anders Berner afslørede. Pludselig så bilmærker med blot to års garanti meget dårlige ud.
Presset steg, da flere danske bilmedier fulgte op med krav om mindst fem års garanti på nye biler.
Kort før årsskiftet reagerede Semler Gruppen, den danske importør af Audi, Cupra, Skoda og VW, ved at øge garantien fra to til fem år. Dog kun på mærkernes elbiler.
Nu følger Ford trop. Fra i går, den 13. marts, er garantien hævet fra to til fem år. Også her gælder det kun for Fords elbiler Capri, Explorer, Mustang Mach-e og Puma Gen-e. Ford elektriske varebiler er også omfattet. Den længere garanti lancereres sammen med 20.000 kroners rabat på lagerudgaver af Capri og Explorer.
Nøjes med 100.000 km
Som det er tilfældet for Audi, Cupra, Skoda og VW er der tale om, at Fords to-årige fabriksgaranti forlænges med yderligere tre år af den danske Ford-importør, NCG Motor Company. Modsat Semler, hvor garantien løber over fem år/150.000 km, nøjes Ford med en kilometerbegrænsning på 100.000 km.
Dermed er der færre bilmærker tilbage på det danske marked med blot to års garanti på elbiler: Det er BMW, Mercedes, Mini, Renault, Polestar og Porsche samt mærkerne i Stellantis-koncernen Alfa, Citroën, DS, Fiat, Jeep, Opel og Peugeot.
For en uge siden sagde importørerne af disse mærker samstemmende til Hvilkenbil, at de ”fulgte markedet tæt”. Ford blev altså det første mærke, der reagerede og nu øger garantien.
Hård bagkant
Fords fem års garanti gælder kun for biler solgt af autoriserede Ford-forhandlere. Den gælder ikke bagud – og altså heller ikke for mange af de let brugte biler, der importeres i stor stil fra f.eks. Tyskland.
Danske Ford-kunder, der har købt en fabriksny Ford før 13. marts, får heller ikke fem års garanti.
”Vi arbejder på en løsning for dem, der har købt inden 13. marts. Hvis det lykkes, bliver der tale om, at de kan tilkøbe fem års garanti,” oplyser Fords danske pressechef Lene Dahlquist.
Fakta: Nyvognsgaranti i Danmark
Aiways: 5 års nyvognsgaranti eller 160.000 km.
Alfa Romeo: 2 års nyvognsgaranti
Audi: 5 års nyvognsgaranti eller 150.000 km.
BMW: 2 års nyvognsgaranti
BYD: 6 års nyvognsgaranti eller 150.000 km.
Citroën: 2 års nyvognsgaranti
Cupra: 5 års nyvognsgaranti eller 150.000 km.
Fiat: 2 års nyvognsgaranti
Ford: 5 års nyvognsgaranti eller 100.000 km.
Honda: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km.
Hongqi: 5 års nyvognsgaranti eller 150.000 km.
Hyundai: 5 års nyvognsgaranti
JAC: 5 års nyvognsgaranti eller 100.000 km.
Jaguar: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km.
Jeep: 2 års nyvognsgaranti
Kia: 7 års nyvognsgaranti eller 150.000 km.
Lexus: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km.
Mazda: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km.
Mercedes-Benz: 2 års nyvognsgaranti
MG: 7 års nyvognsgaranti eller 150.000 km.
Mini: 2 års nyvognsgaranti
Nissan: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km.
Opel: 2 års nyvognsgaranti
Peugeot: 2 års nyvognsgaranti
Porsche: 2 års nyvognsgaranti
Polestar: 2 års nyvognsgaranti
Renault: 2 års nyvognsgaranti
Seat: 2 års nyvognsgaranti
Skoda: 5 års nyvognsgaranti eller 150.000 km.
Suzuki: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km.
Tesla: 4 års nyvognsgaranti eller 80.000 km.
Toyota: 3 års nyvognsgaranti eller 100.000 km. Op til 10 års nyvognsgaranti, forudsat at bilen serviceres regelmæssigt hos autoriserede Toyota-værksteder.
Volkswagen: 5 års nyvognsgaranti eller 150.000 km.
Xpeng: 7 års nyvognsgaranti eller 160.000 km.