Lexus vil forbedre køreoplevelsen med steer-by-wire og mulighed for manuelle gearskift i den Toyota bZ4X-baserede elbil Lexus RZ.
Er elbiler kedelige og kliniske at køre i? Ja, mener nogle, der savner både motorlyd og gearskift i moderne elbiler.
Hyundai er nok længst med et elektrisk svar på gammeldags ’muskelbiler’ med Ioniq 5N. Sydkoreanerne er gået all-in med kunstige manuelle gear og et heftigt soundtrack af lige så kunstige motorlyde i højttalerne.
Nu kører Lexus ned ad samme vej. Næste år får mærkets første dedikerede elbil RZ300e en større overhaling – præcis som den Toyota bZ4X, som RZ300 er baseret på.
Som Toyotas luksusmærke får RZ naturligvis noget ekstra. Det gælder f.eks. en særlig sportsudgave døbt RZ550e F-Sport med hele 300 kW (408 hk) og firehjulstræk, men også mulighed for at lege med otte manuelle gear.
Omdrejningsbegrænser og motorlyd
Som du kender det fra fossilbiler, skifter du gear ved hjælp af ‘paddles’ bag på rattet. Der er otte gear at lege med, og både omdrejningsbegrænser og motorlyde skal gøre oplevelsen af hurtige, manuelle gearskift så autentisk som mulig. Bliver du træt af legen, kan den elektriske Lexus naturligvis køres helt uden gearskift som alle andre elbiler.
Lexus lancerer også en ny måde at styre på. Det sker ved såkaldt steer-by-wire, hvor der ikke er fysisk forbindelse mellem rat og styretøj. I stedet sørger en computer for at omsætte ratbevægelser til styreudslag på forakslen.

Systemet kommer oprindeligt fra moderne fly, hvor man styrer ved hjælp af et joystick. Lexus er da heller ikke først med steer-by-wire til biler, men da Lexus er en del af Toyota, kan man forestille sig, at teknologien siver ned i mindre og billigere Toyota-modeller.
Sparer plads
Fordelen ved steer-by-wire er først og fremmest, at man sparer ’hardware’ som ratstamme og en masse andre dele til styretøjet. Det sparer plads og gør det muligt at ’pakke’ mekanikken anderledes og dermed øge pladsen i kabinen.
Man behøver heller ikke et klassisk rundt rat. Med steer-by-wire er det nemt at øge styreudslaget, jo mere der drejes på rattet – som man f.eks. kender det fra formel 1-racere. Lexus har da også taget konsekvensen og skiftet til et fladt ’rat’, der også gør det nemmere at se instrumenterne.
Uden fysisk forbindelse mellem rat og hjul, er det også slut med vibrationer i rattet fra ujævnheder eller dårligt afbalancerede hjul.
Ulempen er så, at man som chauffør mister ’følingen’ med vejen. Det forsøger Lexus at rette op på ved at tilføre signaler i rattet som diskret vibrationer, der f.eks. kan give en følelse af, at dækkene har nået deres skridgrænse i et hurtigt sving.
Tesla Cybertruck er blandt de biler, der allerede kører med steer-by-wire.