Kinesiske BYD er klar med et super-batteri, der kan lade 400 km på blot fem minutter. Batteriet lanceres allerede i april i to modeller.
Kinesiske BYD, der er verdens største producent af elbiler og selv fremstiller batterier, tager et teknologisk tigerspring med et nyt super-batteri.
Batteriet indgår i en platform til elbiler, der også inkluderer ekstremt kraftige computerchips, potente ladestandere og en elmotor, der roterer med op til 30.000 omdrejninger. Arkitekturen er på 1.000 volt – altså mere end de 800 volt, der regnes for at være ‘state of the art’ i dag.
Super e kalder kineserne platformen, der især imponerer med rekordhurtig lynladning: På blot fem minutter kan batteriet lades til at køre 400 km.
Der er vel at mærke ikke tale om et såkaldt solid-state batteri, men et mere traditionelt litium-ion batteri. Ifølge BYD, der præsenterede Super e-platformen ved en event i går, er den interne modstand i batteriet halveret. Sammen med brug af en nyudviklet og ekstremt potent computerchip og nye lynladere, der leverer helt op til 1.000 kW, skal det sætte nye standarder for, hvor hurtigt man kan lynlade en elbil.
Minder om at tanke fossilbil
BYDs super-batteri adskiller sig også ved at være klar til brug. Der er altså ikke tale om en fremtidsvision. Super e-batteriet lanceres allerede i næste måned i to elbiler, limousinen BYD Han L og SUVen Tang L. Priserne er tilmed til at overskue: I Kina sælges de fra godt 250.000 kr.

Når elbiler kan lade 400 km på fem minutter, begynder det at være sammenligneligt med den tid, det tager at tanke en fossilbil. Det er et fremskridt, der kan få stor betydning. Fra elbil-skeptikere der kan blive overbevist om, at de godt kan leve med en elbil. Til en alvorlig udfordring af de elbil-mærker som kinesiske Nio, der satser på batteriskifte-modellen, som nogle husker fra Better Place herhjemme.
Kræver meget strøm
Super-batteriet stiller dog også enorme krav til elnettet. For at udnytte den maksimale ladeeffekt på 1.000 kW vil BYD opstille 4.000 nye super-lynladere i Kina. Ikke desto mindre kan det blive nødvendigt at tilføje f.eks. batterier som back-up for at være sikker på at kunne trække de krævede mængder strøm ved spidsbelastninger.
Selv hvis super-batteriet kommer til Europa i BYDs europæiske modeller, vil det ikke være muligt at udnytte dem fuldt ud. De kraftigste lynladere yder sjældent over 400 kW, så også her vil det kræve en opgradering af lade-infrastrukturen at udnytte BYDs imponerende batteri-teknologi.
Netop den udfordring peger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Drogu på i et opslag på LinkedIn.
Her skiver Drogu, at “før vi falder ned af stolen af begejstring, må vi også se på den anden del af ligningen: elnettet. For det kræver store investeringer, hvis mange elbiler skal trække så meget på elnettet. Det er også derfor BYD nævner energilagring som en nødvendighed, hvis det skal lykkes.”
Alene tilslutningen af en så kraftig ladestation til elnettet vil løbe op i 2,5 mio. kr. vurderer Ilyas Drogu.
Mindre motor – flere kræfter
BYDs Super e platform viser ikke desto mindre, hvor langt fremme kineserne er, og hvor hurtigt udviklingen går.
Ud over batteriet har BYD også udviklet en ny, ekstremt hurtigt roterende elmotor. Motoren tager op til 30.000 omdrejninger. Ifølge BYD ”øger det ikke bare tophastigheden betragteligt, men reducerer samtidig motoren størrelse og vægt betydeligt.”
Herunder kan du se, hvor hurtigt BYDs nye batteri lynlader sammenlignet med det bedste konkurrenter.