Efter en periode med nedtur er EU-borgerne igen lune på elbiler. Salget steg i første kvartal med næsten 24 pct. Kun i Frankrig kniber det.
I 2024 faldt EU-bilisternes appetit på elbiler. Nedgangen fra 2023 til 2024 var på næsten seks procent, men efter årets første kvartal er det tydeligt, at udviklingen er vendt. I 2025’s første tre måneder blev der solgt 23,9 procent flere elbiler i EU sammenlignet med første kvartal 2024.
Det viser den nyeste statistik fra ACEA, sammenslutningen af europæiske bilproducenter.
Europas største bilmarked, Tyskland, var det land, der for alvor trak det samlede europæiske 2024-tal ned. Fra 2023 til 2024 faldt salget af elbiler i Tyskland med 27,4 pct., men i årets første tre måneder steg tyskernes køb af elbiler med 38,9 pct. sammenlignet med første kvartal 2024. Det eneste betydende europæiske land, hvor salgstallet i første kvartal gik tilbage, er Frankrig, hvor nedgangen var på 6,6 pct.
15,2 pct. er elbiler
I hele 2024 udgjorde andelen af solgte elbiler i EU 13,6 pct. Elbilernes andel af det samlede bilsalg i EU var i første kvartal steget til 15,2 pct. Hybridernes andel er i fortsat vækst fra en andel på 30,9 pct. i 2024 til 35,5 pct. i første kvartal i år.
Andelen af opladningshybrider ligger nogenlunde på samme niveau – lige godt syv pct. – hvorimod diesel- og benzinbilernes andel fortsat falder. Fra henholdsvis 11,9 og 33,3 pct. i 2024 til 9,5 og 28,7 i første kvartal 2025.
Det samlede bilsalg i EU i 2024 var på lidt over 10,6 millioner. I 2025’s første kvartal var det samlede salg på knap 2,8 mio. Fortsætter tendensen, vil det samlede 2025-bilsalg i EU passere 11 mio.
Volkswagen-gruppen buldrer afsted
Ved at nærstudere tallene afsløres det, at Volkswagen i den grad sælger elbiler. Det globale analyse- og konsulentfirma JATO Dynamics, der har hovedkvarter i Storbritannien, har gransket tallene, og de viser, at VW i første kvartal var klart det mærke, der samlet set solgte flest elbiler i de 27 EU-lande plus Storbritannien.
Knap 66.000 mennesker i de 28 lande købte en VW-elbil i 2025’s første tre måneder, en fremgang på 157 pct. i forhold til samme periode 2024. Blandt andre mærker under Volkswagen-gruppen – Audi, Skoda, Cupra og Porsche – er der også solid fremgang at spore.
Pæne tal for Stellantis – og for Renault

Den italiensk-amerikanske-franske Stellantis-gruppe kan varme sig ved, at det trods en langvarig og endnu ikke afsluttet ledelseskrise ser fornuftigt ud. Peugeot, Citroën – der omsider har fået gang i salget af ë-C3 – og Opel noterer plusser. En fremgang på henholdsvis otte, 161 og 23 pct., hvorimod tidligere så stolte italienske Fiat gik tilbage med 44 pct.
Renault, derimod, fortsætter fremgangen. Plusset i første kvartal er på 89 pct., og den nye elektriske Renault 5 ligger allerede på 8.-pladsen over de mest solgte elbiler.
Tesla taber terræn, men …

Nedgangen for Elon Musks Tesla blandt de europæiske nybilkøbere er til at få øje på ved at studere JATO Dynamics-analysen. Den viser en salgsnedgang på 38 pct. i første kvartal sammenlignet med første kvartal 2024.
VW ligger foran Tesla efter årets første tre måneder, men kigger man isoleret på Teslas salgstal i de 27 EU-lande og Storbritannien i marts, så overgik Tesla, trods nedgangen, VW med godt 2.000 flere solgte.
Kigger man så på de enkelte modeller, fører Tesla Model Y og Model 3 stadig statistikken over solgte elbiler i de 28 lande. Men da VW’s modeludbud er større end Teslas, er det samlede VW-salg af elbiler altså højere. (Se grafik i bunden af artiklen).
Kina æder sig stille og roligt ind
Europæernes interesse for kinesiske bilmærker er ifølge JATO Dynamics stigende. Af det samlede salg af biler i de 28 lande, altså alle drivlinjer medregnet, så var kinesernes markedsandel i første kvartal på 4,5 pct. Samme periode 2024 var andelen 2,4 pct.
Kigger man på rene elbiler, ligger BYD på 13.-pladsen på top 25-listen over de bedst sælgende elbilmærker i de 28 europæiske lande i JATO Dynamics-analysen. Fremgangen fra sidste år er på 133 pct. Statsejede MG er gået tilbage med 44 pct. og er nede på 19.-pladsen. Xpeng er i vækst i Europa og sniger sig lige netop ind på top 25-listen.
De 25 mest solgte elbiler
Herunder JATO Dynamics liste over de 25 mest solgte elbiler i de 27 EU-lande og Storbritannien i årets første tre måneder. Og ændringen i procent i forhold til første kvartal 2024.
Model | Q1 2025 | Ændring |
fra Q1 2024
|
||
Tesla Model Y | 29.770 | – 49 pct. |
Tesla Model 3 | 23.044 | – 14 pct. |
VW ID.4 | 21.025 | 115 pct. |
VW ID.7 | 18.770 | 873 pct. |
Kia EV3 | 18.484 | Ny |
VW ID.3 | 17.223 | 104 pct. |
Skoda Enyaq | 17.197 | 58 pct. |
Renault 5 | 16.948 | Ny |
BWM iX1 | 14.397 | 34 pct. |
Citroën ë-C3 | 12.381 | Ny |
Audi Q6 e-tron | 12.311 | Ny |
BMW i4 | 12.160 | – 2 pct. |
Volvo EX30 | 11.720 | – 14 pct. |
Audi Q4 e-tron | 11.667 | 13 pct. |
Dacia Spring | 11.351 | 46 pct. |
Cupra Born | 11.045 | 64 pct. |
Mercedes EQA | 10.790 | 20 pct. |
Renault Scenic | 9.793 | Ny |
Toyota bZ4X | 9.447 | 24 pct. |
Mercedes EQB | 8.466 | 23 pct. |
Ford Explorer | 8.234 | Ny |
Hyundai Kona | 8.050 | – 8 pct. |
Porsche Macan | 8.016 | Ny |
Cupra Tavascan | 7.832 | Ny |
Volvo EX40 | 7.001 | – 51 pct. |
Kilde: Jato.com |
Af redaktionen