Norge udbygger positionen som verdens førende elbil-land. I april stod elbiler for 97 pct. af det norske bilsalg. Tesla topper med Model Y.
Norge bliver ved med at sætte verdensrekorder, når det gælder elbiler. Denne gang er det bilsalget i april, der når endnu en elektrisk milepæl. Nordmændene købte 11.286 nye biler i april – og 97 pct. af dem var elbiler. Det er ny rekord, oplyser OFV, det norske Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Nærlæser man statistikken over det norske bilsalg, skal man helt ned på 39. pladsen, før man finder en fossilbil. Her dukker den store van Mercedes Vito op.
”At vi skal så langt ned på listen over nybilsalget før der dukker noget andet end en elbil op, har vi ikke set før. Det giver elbil-landet Norge endnu en rekord,” siger direktør for OFV Øyvind Solberg Thorsen.
Ladehybrider er ude
Som i Danmark har Norge nu fra 1. april droppet den hidtidige afgiftslempelse for ladehybrider. De nye afgiftsregler har stort set stoppet alt salg af ladehybrider i Norge. I marts blev der indregisteret 1.200 nye ladehybrider – i april faldt tallet til 50.
Traditionelle fossilbiler er stort set fortid i Norge. Dieselbiler klarer sig mindst dårligt med en markedsandel på 1,5 pct. Benzinbiler er næsten væk med en mikroskopisk andel på 0,22 pct.
Tesla mest solgt
Den norske salgsstatistik viser også, at Tesla, hvis salg styrtdykker i Danmark, i nogen grad holder fanen højt i Norge. Således blev Model Y den mest solgte bil i Norge i april med 869 biler – en fremgang på 24 pct. sammenlignet med samme måned sidste år.
Ifølge OFV var halvdelen af Model Y-salget dog baseret på billigere kampagneudgaver af den ’gamle’ Model Y, der netop er blevet afløst.
Tesla må også se sin markedsandel krympe i Norge. Efter årets første fire måneder sidder Tesla på 11 pct. af det norske bilmarked. For et år siden var den 18 pct.
Vinderen er først og fremmest VW, der med et samlet salg på 2.269 biler var det største mærke i Norge i april. Samme udvikling ses i øvrigt i Danmark, hvor VW-gruppen indtog hele ni af bilsalgets top 10-placeringer i april. Men i modsætning til Norge, sendte danske bilkøbere desuden Tesla Model Y helt ned på en 36. plads til trods for, at den nye udgave af Model Y har været tilgængelig i april.
Kina står for 12 pct.
Kinesiske bilmærker ligner en anden vinder i Norge. Lægger man de mange kinesiske bilmærker sammen – dem findes der flere af i Norge end i Danmark – øgede de tilsammen markedsandelen en smule til i alt 12 pct.
Herunder kan du se udviklingen for de 10 mest solgte biler i Norge i april.
