Renault har omdannet Spotify til et showroom. Albummet R5 is Back består af fem numre med musik og lyde inspireret af den nye Renault 5 Electric.
Den har vi hverken set eller hørt før: Renault har udgivet et musikalbum og lagt det ud på musiktjenesten Spotify for at skabe opmærksomhed om elbilen Renault 5.
Albummet hedder R5 is Back og består af fem numre, der er en musikalsk tolkning af Renault 5 Electrics præstationer, design og personlighed. Du kan både høre døre, der åbner og smækker, vinduesviskere på forruden og klikkende afviserblink i de fem korte numre.
Den syntheziser-tunge musik minder om den, som vi kender fra franske Jean-Michel Jarre, som Renault også har samarbejdet med.
Sidste nummer, R5volution, er så firser-funky, at man faktisk kan danse til det. Lyt selv med her. (kræver Spotify).
Kommer til kunderne
Hele idéen er selvfølgelig at skabe omtale for Renault 5 og få fat i en ny og yngre kundegruppe. Men i stedet for at trække potentielle kunder til et showroom for at vise dem en ny bil, har Renault simpelthen skabt et showroom, der hvor fremtidens Renault-kunder er – på Spotify.

Renault udnytter snedigt nogle af de funktioner, der allerede findes på Spotify til at fortælle mere om kunstneren, som man lytter til. I stedet for en beskrivelse af en artist og en diskografi får man billeder af Renault 5 og noget baggrundsviden om bilen. Svenskere kan endda se, hvor den nærmeste Renault-forhandler ligger og booke en prøvetur.
BMW har lavet film
Historisk har bilproducenter altid forsøgt sig med alternativ markedsføring for at nå nye kunder og øge opmærksomheden om mærket.
BMW har for eksempel lavet en hel serie – The Hire – af novellefilm med skuespilleren Clive Owen i hovedrollen og forskellige anerkendte instruktører som Ang Lee bag kameraet. Se også herunder.