Volvo genopliver XC70 som langtrækkende ladehybrid

volvo xc70 ladehybrid

Den terrængående herregårdsvogn Volvo XC70 genopstår som SUV-ladehybrid med ekstra elektrisk rækkevidde. Foreløbig kun til Kina.

Volvo støver det hedengangne XC70-navn af. Denne gang ikke som en klassisk svensk herregårdsvogn med terrængående egenskaber, men som endnu en SUV med ladehybrid-teknik. Et ekstra stort batteri sørger for ekstra lang elektrisk rækkevidde – Volvo bruger det nye modeord ”extended range” – udvidet rækkevidde.

Ifølge Volvo er bilen skræddersyet til kinesiske bilkøbere, der i stigende grad efterspørger ladehybrider med længere elektrisk rækkevidde. Men Volvo udelukker ikke, at modellen senere kan komme til andre markeder.

Optimistisk rækkevidde

Volvo lover op til 200 kilometer på ren el – mere end dobbelt så langt som dagens Volvo XC60 Recharge PHEV kan klare. Rækkevidden er dog udregnet efter den meget optimistiske kinesiske CLTC-norm, så vi skal lige spise ris til: Træk en tredjedel fra, så har vi en mere realistisk elektrisk rækkevidde på ca. 135 km.

Ny platform

Størrelsesmæssigt placerer XC70 sig mellem XC60 og XC90 og ligner mest en let krympet udgave af sidstnævnte.

Tidligere var Volvo XC70 en terrængående stationcar – nu bliver den endnu en SUV til kineserne.

Alligevel er der tale om en ny teknisk platform – SMA (Scalable Modular Architecture) – som Volvo beskriver som en “premium-platform til langtrækkende ladehybrider”. Hvordan den hænger sammen med mærkets øvrige teknologier – eller Geely-koncernens øvrige platforme – er endnu uklart.

Ifølge Volvo er XC70 en vigtig brik i strategien om at bevare en alsidig modelportefølje i en tid, hvor salget af rene elbiler ikke vokser så hurtigt som ventet. Kun hver femte Volvo solgt i første kvartal 2025 var elektrisk.

”Langtrækkende hybridteknologi er den perfekte bro til fuld elektrificering. Den giver os mulighed for at imødekomme lokale behov og tilbyde attraktive alternativer til kunder, der ikke er klar til elbiler endnu,” forklarer Volvos tilbagevendte topchef Håkan Samuelsson.

Stigende interesse

Volvo XC70 er endnu et eksempel på stigende efterspørgsel i Kina på ladehybrider med lang, elektrisk rækkevidde.

Volvo benytter i stigende grad samme design på alle modeller – XC70 ligner et let krympet EX90.

Flere kinesiske bilmærker tilbyder biltypen, og VW viste forleden deres bud – Era – på biludstillingen i Shanghai. Her er der tale om en elbil med rækkeviddeforlængere, hvor en fossilmotor fungerer som generator, der lader batteriet op.

Volvo XC70 er dog en mere almindelig ladehybrid – bare med et større batteri end normalt.

Der er endnu ingen oplysninger om pris eller præcise tekniske data – og heller ingen meldinger om europæisk lancering.

Skulle Volvo XC70 komme til Europa, vil den næppe have en chance i Danmark med de nuværende afgiftsregler, der gør elbiler langt billigere end ladehybrider.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here