GM tror også på ny og billigere batteritype

lmr-batterier
Foto: Steve Fecht for General Motors

Amerikanske GM satser på en ny type batteri med højt mangan-indhold. Såkaldte LMR-batterier skal både sænke prisen og øge rækkevidden.

For nylig fortalte Ford, at de satser på en ny type batterier – såkaldt LMR-batterier. Nu følger deres landsmænd i den amerikanske bilkoncern General Motors trop og erklærer, at de også satser på teknologien. 

LMR står for Lithium Manganese Rich – altså “rigt på litium og mangan” på dansk. Det lyder teknisk, men bag betegnelsen gemmer sig en batteritype, der kan slå to fluer med ét smæk: Længere rækkevidde til lavere pris.

I dag bruger de fleste elbilbatterier store mængder af sjældne og dyre metaller som nikkel og kobolt. De er dyre at udvinde og forbindes ofte med miljøbelastning og dårlige arbejdsforhold for de mennesker, der graver metallerne op af jorden.

GMs nye LMR-batterier indeholder langt mindre nikkel og slet ingen kobolt. I stedet satser amerikanerne på mangan, som er billigere, mere tilgængeligt og mindre belastende for miljø og mennesker.

Mere rækkevidde, samme størrelse

Ifølge GM selv kan LMR-batterier typisk give elbiler en rækkevidde på omkring 640 kilometer mod ca. 500 km i en tilsvarende størrelse batteripakke med en mere traditionel kemi.

GM hævder helt konkret, at deres LMR-batteri har 33 pct. højere energitæthed end litium-jern-fosfat (LFP) batterier, der lige nu er populære i lidt billigere elbiler.

Kort levetid og spændingstab

LMR-batterier er ikke ukendt teknik. Udfordringen har været en relativt kort levetid og en tendens til hurtigt at miste spænding. Netop de problemer hævder GM at have løst, så deres LMR-batteri nu kan klare lige så mange opladninger som de batterier, elbiler bruger i dag. Prisen for LMR-batterierne er bare markant lavere.

Ifølge GM er der også penge at spare på selve produktionen. Den nye batteriteknologi kan pakkes mere effektivt, hvilket gør det muligt at bruge færre komponenter og mere enkle produktionsmetoder. Det er med til at holde omkostningerne nede.

I en artikel konkluderer GMs chef for batteriudvikling, Kushal Narayanaswamy, at “LMR vil gøre det muligt for GM at tilbyde elbiler med rækkevidde som premium-biler til væsentlige lavere priser.”

Klar i 2028

Du skal dog væbne dig med tålmodighed. GM forventer først at starte en mindre produktion i slutningen af 2027 og derefter for alvor rulle teknologien ud i 2028.

I første omgang i store elbiler som SUV’er og pickupper til det amerikanske marked. På sigt kan teknologien sive ned i mindre biler. Og, hvis GM har succes med LMR-batterier, over i andre bilmærker.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here