Tesla har lovet selvkørende biler i juni – og viser nu en Model 3 køre gennem rundkørslen ved Triumfbuen i Paris. Helt uden hænder.
Indfrier Tesla endelig Elon Musks 10 år gamle løfte om, at alle Teslaer med Full Self Driving faktisk bliver selvkørende?
Så sent som 22. april gentog Elon Musk løftet på et kald med investorer. Han lovede endda, at FSD bliver aktiveret i juni – altså næste måned. Først i Austin i delstaten Texas, men herefter skal ydelsen naturligvis udbredes til de mange kunder verden over, der har betalt næsten 60.000 kr. for teknologien.
Tesla er godt i gang med at testkøre FSD. Der er testkørsler i Kina og den hollandske hovedstad Amsterdam.
’Kylling’ på højt niveau
Nu viser Tesla en video af det, der ligner den ultimative test af en selvkørende bil i Europa: En tur gennem rundkørslen på Place Charles de Gaulle – også kendt som Triumfbuen – i Paris.
Har man prøvet at køre gennem den legendariske rundkørsel ved man, at det ikke er et sted for begyndere.
Der er plads til seks-syv-otte biler ved siden af hinanden – men ingen vognbanemarkeringer. Hele 12 veje mødes i rundkørslen – hvor pariserne også bogstaveligt talt mødes på den hårde måde: Med hornet i bund, skærm ved skærm og med stålsatte blikke. Det er et spil ’kylling’ på højeste plan, når bilister, scootere, motorcykler og fodgængere med dødsforagt kaster sig ind i den trafikale centrifuge.
Klarer turen – helt uden hænder
Utroligt nok går det som regel godt. Også for Teslas selvkørende Model 3, der kommer helskindet gennem rundkørslen, selv om den overhales både højre og venstre om og udsættes for turister, der pludselig sprinter over vejen.
I videoen kan man se, at chaufføren er klar til at gribe ind. Han rører dog ikke ved rattet – Teslaen kører selv gennem rundkørslen. Optagelsen er lavet i en produktionsklar Tesla Model 3 med den samme hardware, som allerede findes i de køretøjer, der leveres til kunder i dag. Den eneste forskel er testversionen af softwaren, som aktuelt kun benyttes af ingeniører.
FSD-systemet kræver fortsat, at føreren overvåger kørslen og er klar til at gribe ind.
Kameraer og ’big data’
Ifølge Tesla vil samtlige modeller understøtte ægte autonom kørsel uden behov for føreropsyn, efterhånden som nye funktioner bliver tilgængelige gennem softwareopdateringer.
Teslas selvkørende teknologi er baseret på kameraer og data fra milliarder af kilometer i virkelighedens verden. Tesla har bevidst fravalgt kostbare radarer for at holde prisen nede. Det har fået kritikere til at tvivle på, at Tesla kommer i mål med selvkørende biler. Selv de mest avancerede selvkørende biler som Waymo har fortsat udfordringer med at overse og køre ind i forhindringer.
Men Tesla fastholder, at kameraer og læring fra enorme mængde data er tilstrækkeligt.
Samlet set har Tesla-flåden kørt over 5,79 milliarder kilometer med FSD. Først i Beta-version, nu under overvågning – heraf 3,48 milliarder kilometer alene i 2024.
Omtalen af de aktuelle prøvekørsler som gennem rundkørslen i Paris skal bevise, at Tesla har ret – FSD kommer til at virke.
FSD Supervised can handle Arc de Triomphe no problem
If there is a bigger roundabout in France, please let us know in the comments 😀
Pending regulatory approval pic.twitter.com/IPR0jLiOW7
— Tesla Europe & Middle East (@teslaeurope) May 16, 2025