De nordiske lande ligger i top, når det gælder omstilling til elbiler. Norge er duks – her udgør elbiler nu 29 pct af den samlede bilbestand.
Få steder i verden er bilkøberne så begejstrerede for elbiler som i de nordiske lande.
Norge er global duks, når det gælder omstilling til elbiler. I maj udgjorde elbiler hele 93,9 pct. af det samlede norske salg af nye biler. Norge har ført an i flere år og det ses tydeligt på den norske bil-bestand. 29 pct. af alle personbiler i Norge er nu elektriske.
Danmark er også godt med. Særligt det seneste år er salget af elbiler accelereret. I maj udgjorde elbiler 61 procent af alle nyregistrerede personbiler i Danmark. Det er en markant fremgang sammenlignet med samme måned for et år siden, hvor elbilandelen lå på 49,7 pct.
Danmark kan dog ikke matche Norge på elbilernes andel af den samlede bilpark. I maj var 14,55 pct. af alle personbiler i Danmark elektriske – altså præcist det halve af den norske elbil-andel.
Voldsom vækst i Danmark
Væksten i Danmark må til gengæld nærmest beskrives som voldsom: I løbet af det seneste år er bestanden af elbiler i Danmark vokset med mere end 67 pct. Her overhaler vi Norge, der nøjes med en mere behersket vækst på 15 pct.
Sverige og Finland oplever også fremgang for elbiler. Her voksede bestanden af elbiler med henholdsvis 22 og 45 pct. i løbet af det seneste år.
Incitamenter er afgørende
Hos Mobility Denmark, der samler en lang række aktører inden for den danske bilbranche, peger man især på incitamenter som den stærkt reducerede registreringsafgift som årsag til elbilernes fremgang:
“De nordiske tal viser tydeligt, hvordan stabile rammevilkår og målrettede incitamenter har været afgørende for elbilernes vækst. Skal vi fastholde den positive udvikling, er det vigtigt, at kommende afgiftsmodeller fortsat understøtter udbredelsen af nulemissionsbiler og bidrager effektivt til at nå klimamålene,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Bilbeskatning skal afklares
Af samme årsag opfordrer Mobility Denmark til, at politikerne i Danmark snarest bliver enige om, hvordan afgifterne på elbiler skal se ud i de kommende år. De forhandlinger er angiveligt indledt, men endnu uden resultat.
“Det er positivt, at antallet af nyregistreringer samlet set ligger på et højt niveau i Norden. I Danmark ser vi stadig pæne stigninger, men forhandlerne oplever en vis usikkerhed, blandt andet i forhold til de kommende afgiftsforhandlinger og rammevilkår for især elbiler. Derfor er det vigtigt, at der snart skabes klarhed om bilbeskatningen efter 2025, så markedet kan få stabile rammer at arbejde under,” siger Mads Rørvig.
