Schweizisk rapport fastslår det er bedst for miljøet at skrotte stort set alle fossilbiler omgående – men myndighederne skjuler rapporten.
Det bedste for miljøet er at skrotte stort set alle fossilbiler – nye som gamle – med det samme og i stedet køre i elbiler.
Sådan lyder konklusionen i en rapport, som de schweiziske miljømyndigheder har bestilt hos et hold schweiziske forskere. Men efterfølgende har myndighederne lagt forskningsrapporten i en skuffe og skjult den for offentligheden. Det beretter det schweiziske medie Republik og flere bilmedier som Vi Bilägare og motor.no.
’Potentielt sensitiv’
Officielt blev rapporten arkiveret, fordi resultaterne er uklare. Men Republik kan gennem aktindsigt afsløre, at rapporten holdes skjult af helt andre årsager. I korrespondancer mellem myndighederne omtales rapporten som ’potentielt sensitiv’ og at resultaterne kan ’misforstås’ i en tid, hvor myndighederne generelt ’bliver vurderet ganske negativt’.
Myndighederne udtrykker lige frem frygt for at blive opfattet som ’elitære’. Bekymringen er, at resultaterne kan blive læst som en opfordring til ’at spise kage, hvor der ikke findes brød’. Sidste sætning er en henvisning til et omstridt citat af den franske dronning Marie Antoinette, der angiveligt bad sultende landsmænd om at spise kage, hvis de manglende brød.
Citatet er formentlig forkert, men meget udbredt som et billede på overklassens manglende forståelse for fattigere menneskers levevilkår.
90 pct. bør skrottes
Republik kan også påvise, at rapportens konklusioner ellers er meget entydige:
- Ud fra et miljøsynspunkt bør ca. 90 pct. af alle benzin- og dieselbiler i Schweitz byttes ud med elbiler. Seks pct. af fossilbilerne har så effektive motorer, at det ikke kan betale sig, så de kan få lov at køre videre. For fire pct. af fossilbilerne er det usikkert, om det kan betale sig at skrotte dem straks.
- Det årlige kørselsbehov er afgørende. Kører fossilbilen over 8.000 km årligt, kan omgående skrotning afgjort betale sig. Kun hvis fossilbilerne kører mindre end 5.000 km om året, kan det ikke betale sig at skifte til elbiler. Schweiziske biler kører i snit 12.500 km årligt.
- Nye fossilbiler kan også komme i spil. Har de et højt brændstofforbrug eller kører mange km hvert år, bør de – ud fra et hensyn til miljøet – skrottes med det samme.
Konservativ vurdering
Konklusionerne bliver ikke mindre kontroversielle og interessante af, at tallene i rapporten siden har flyttet sig til fordel for elbiler.
Det skyldes bl.a., at elbiler i rapporten bedømmes strengere end elbiler på energiforbruget, at rapporten overvurderer omfanget af opladning af ladehybrider og at energimikset i Schweiz er mere baseret på kul og olie end i lande som f.eks. Norge.
Rapporten forholder sig også udelukkende til CO2-udslip og medregner altså ikke de lokale fordele ved at skifte fra fossil- til elbiler.
Alt i alt er der tale om en konservativ vurdering af elbilers miljøfordele. Alligevel konkluderer rapporten, at det – ud fra et miljøhensyn – kan betale sig at skrotte 90 pct. af Schweiz’ fossilbiler.
Interessant👍