Næsten hver anden bilejer i Norge er bange for at køre tør for strøm i en elbil. Og 77 pct. mener rækkevidde er vigtigere end ladehastighed.
Selv om elbilers rækkevidde er mere end fordoblet i løbet af de seneste 10 år, er rækkeviddeangst fortsat et tema. I hvert fald i Norge. Det viser en undersøgelse udført af Opinion på vegne af Xpeng og omtalt på motor.no.
Norge er det land i verden, hvor der kører flest elbiler i forhold til indbyggertallet. I april var 97 pct. af alle nye personbiler solgt i Norge elbiler – så høj har andelen aldrig været før.
Alligevel frygter 46 pct. af nordmændene fortsat at køre tør for strøm, når de kører langt i elbiler. 22 pct. har ingen rækkeviddeangst, mens 18 pct. hverken er bekymrede eller ubekymrede.
Større vægt end før
Når det gælder køb af ny bil, tillægges rækkevidden faktisk endnu større vægt end tidligere. I undersøgelsen siger 77 pct. af de adspurgte nordmænd, at elbilens rækkevidde er vigtigere end ladehastigheden. Sidste år var det tilsvarende tal 67 pct., da Opinion stillede det samme spørgsmål.
Dermed går nordmændenes holdning til rækkevidde og ladehastighed imod flere bilproducenters. Bl.a. BMW og Lucid mener, at fremtidens elbiler ikke har brug for enorme batterier med lang rækkevidde. I stedet bør man satse på mindre og billigere batterier, som til gengæld kan lades hurtigt i en lynlader på farten.
Lidt mærkeligt
Men i Norge se bilejerne altså anderledes på det. Og det overrasker en af dem, der har beskæftiget sig mest med elbiler i Norge, Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk elbilforening.
”Rækkeviddeangst før og nu er to forskellige ting med biler som kører mindst tre til fire gange længere end bilerne, som vi kendte for over ti år siden. Så ja, jeg er enig i at det er lidt mærkeligt, at op mod halvdelen i undersøgelsen bekymrer sig om rækkevidde, ikke mindst fordi vi har god dækning med hurtigladere i hele landet. Nye elbilister eller folk som ikke har erfaring med elbiler har generelt mest rækkeviddeangst,” siger Ståle Frydenlund til motor.no.
Historisk hænger begrebet rækkevidde nøje sammen med lanceringen af de første elbiler. Her var rækkevidden beskeden, og det tog mange timer at lade batteriet op.
Historisk forklaring
”Det hænger ved, når folk vurderer elbiler. Samtidig er det også rækkevidden, som der slås hårdt på i reklamer for elbiler. Det tror jeg er hovedårsagen til, at rækkevidde står stærkt. Hertil kommer, at mange ønsker biler, som kan transportere dem rundt uden at de behøver stoppe ved end lynlader. De fleste af os kører sjældent langt. Men det, at bilen kan klare turen til hytten eller andre steder, man relativt ofte kommer, er det, som mange er ude efter,” mener Nils Sødal, senior kommunikationsråder i NAF, der norske svar på FDM.
Ingen grund til bekymring
NAF er kendt for at stå bag verdens største rækkeviddetests. På baggrund af resultaterne herfra, mener Nils Sødal ikke, at der er grund til at have rækkeviddeangst i dag:
”Bilerne har god rækkevidde, og på lange ture skal du alligevel have en pause. De fleste biler lader det, du har brug for, på ca. en halv time. Ladeinfrastrukturen er også så god i Norge, at der ikke er grund til bekymring. Det er der strengt taget heller ikke i Norden og store dele af Europa.”