BILTEST: Renault 5 er lige så inspirerende at køre i som at se på. Oven i det er den helt ukompliceret. En af årets hidtil bedste elbiler.
Hvilken bil?
I begyndelsen af 2024 stod Hvilkenbils udsendte i Paris og hyggede sig over gensynet med Renault 5. Med en stor hilsen til den oprindelige 5’er fra 1972 havde Renault genskabt 5’eren i en elektrisk udgave. Nu har vi lejlighed til at teste den, og det skal vise sig, om den kan leve op til de store forventninger, som vi har bygget op.
Renault 5 E-Tech Evolution koster 190.000 kroner med 40 kWh-batteri og en rækkevidde på godt 300 kilometer. Den har det basale sikkerhedsudstyr, varmepumpe, klimaanlæg og en håndfuld af de mest nødvendige bekvemmeligheder. Den lader med 80 kW, yder 120 hk og må trække en trailer på 500 kilo.
Techno koster yderligere 20.000 kr. Den har det meget velfungerende openR Link-system med bl.a. Google Maps, trådløs opladning af mobiltelefonen, stemmeassistenten Reno (sig hans navn på fransk! Oui, Renault), LED-lygter, adaptiv fartpilot, bakkamera, varme i rattet, elektrisk lændestøtte og eljustering af sidespejlene.
Techno med 52 kWh-batteri som den blå på billederne her koster 225.000 kr. Vi har også testet den Pop-gule Iconic. Den koster 235.000 kr. Med 52 kWh-batteri er rækkevidden lige over 400 km, og ladeeffekten er 100 kW. De 10.000 ekstra kroner for Iconic indeholder lidt ekstra designelementer samt bakkamera og p-sensorer foran og langs bilens sider.
Sidst, men ikke mindst: Renault i Danmark sluttede sig i maj til de mærker, der giver fem års mekanisk garanti på deres elbiler.
Vidste du at?
Renault 5 var sammen med Mini Cooper, Fiat 500 og VW Boblen nogle af det forrige århundredes mest folkelige og ikoniske modeller.
Retro var kodeordet, da de blev “genopfundet”. Og hvad angår retro, sidder Renault 5 ligesom Mini og Fiat 500 lige i bull’s eye.
Tidligere i år blev Renault 5 hædret med titlen som Årets Bil i Europa 2025 sammen med sin frække søsterbil, Alpine A290.
Hvordan er førerpladsen?
Renault 5-førerpladsen er en opvisning i velfungerende indretning. Sæderne er nordeuropæer-store, har godt med sidestøtte og er fra Techno udstyret med lændestøtte. De kan justeres dybt, så man sidder sporty-lavt, og de to store skærme står lysende klart. Renault-systemet hedder openR Link, og til at toppe brugervenligheden har man kun meget lidt brug for at dykke ind i skærmens mange menuer. For Renault hylder i modsætning til flere andre mærker brugen af let tilgængelige fysiske kontakter. Klima og køreassistenter har deres egne kontakter, at føreren har ikke færre end fire stilke omkring rattet – til lys, vinduesviskere, lydanlæg og gear.
Her er man ikke gået amok i teknologi-begejstring og ladet sig forblænde af digital overflod. Så med Renault 5 er overgangen fra fossil- til elbil en meget ukompliceret øvelse.
I Techno og Iconic benyttes Googles lettilgængelige styresystem, og den kunstig intelligent-forstærkede hjælper Reno assisterer med alt fra at forbinde mobiltelefonen til at svare på, hvordan man skifter hjul. Og han er faktisk til at kommunikere med i modsætning til mange andre mærkers assistenter, der ikke forstår, hvad man siger, uanset hvor velartikuleret man prøver at være.
Reno er såmænd også i stand til at svare på ikke-bilrelaterede spørgsmål. Har man på udebane eksempelvis brug for at blive anbefalet en god italiensk restaurant, så spørg Reno.
Hvordan opleves kabinen?
Bagsædet er en udfordring, som det hedder på nudansk. Med en totallængde på 392 centimeter er det naturligvis begrænset, hvor meget plads en bil kan tilbyde, og i Renault 5 har folkene i forsæderne klart trukket det længste strå. Her er pladsforholdene en større bil værdig.
Er man ret meget over 175 cm høj, kommer det til at knibe med knæpladsen på bagsædet, og hvis personen i forsædet samtidig har justeret sædet i bund, bliver man nok nødt til at bede vedkommende om at køre nogle millimeter op, før man kan mase fødderne ind under forsædet.
Bagagerummet er kort og dybt, napper 326 godkendte liter. 5’eren har ikke et frunk til ladekablerne, så dem må man døje med i bagagerummet.
Er sikkerheden i orden?
Fra at have været et af de første mærker helt fremme i sikkerhedsskoene – med Laguna, Scénic, Megane og Clio i begyndelsen af 00’erne – går Renault i dag i lidt mindre sko.
Den efterhånden ret almindelige airbag mellem forsæderne findes ikke i Renault 5, og den passive kollisionssikkerhed rækker kun lige til fem stjerner. Samlet set blev det altså kun til fire, fordi franskmændene har slækket på ambitionerne, især på det aktive standardmonterede sikkerhedsudstyr, som Euro NCAP kræver for at uddele maksimum point.
Med den avancerede sikkerhedspakke – der koster 6.000 kr. til Techno og 5.000 til Iconic – får man bl.a. adaptiv fartpilot med følgefunktion og “linjevogter”, nødbremse bag og overvågning af de blinde vinkler. Men den hæver sikkerhedsniveauet mærkbart. I praktisk brug fungerer pakkens “følg den forankørende”-assistent ganske glimrende og gør lande- og motorvejskørsel tryg og afslappet. Læs Euro NCAP’s test her og se videoen herunder.
Hvordan kører den?
Lige så meget kærlighed, som arkitekterne har lagt i designet, lige så meget kærlighed har ingeniørerne lagt i køreegenskaberne. Den kække Renault 5 er på ingen måde en fransk sofa a la Citroën, til gengæld er den adræt og letfodet, nærmest som Ford Fiesta, da den var bedst.
Også bagakslen er af multilink-typen, styretøjet er dejligt progressivt, og hvis man bliver lidt presset i et sving, håndteres en begyndende tendens til at køre ligeud – understyring – let og udramatisk.
Ingen knirke- eller raslelyde trænger sig på i kabinen. 18 tommer-hjulene filtrerer ujævnheder fint fra, og generelt er støj udefra også fornemt fraværende. Jeg har ikke tidligere kørt i en så afdæmpet og samtidig så klippestabil mini-elbil.
Hvordan er motor og opladning?
5’eren er franskmændenes første elbil på Ampere-platformen AmpR Small, så her udmærker Renault sig ved at have mindsket sin afhængighed af udenlandske og især ikke-europæiske (læs: kinesiske) producenter.
I bilen med 40 kWh-batteri yder elmotoren 90 kW (120 hk), med 52 kWh er ydelsen 110 kW (150 hk). Og begge har rigeligt med overskud. Den lille hurtiglader med op til 80 kW, den store med 100 kW. 15-80 pct. klares på cirka 30 minutter.
I hjemmelader eller offentlig langsomlader er ladekapaciteten 11 kW. Såkaldt V2G (Vehichle-to-Grid) er muligt, hvilket vil sige, at man potentielt kan bruge sin Renault 5 som strømkilde til huset, når den er koblet på hjemmeladeren.
På papiret kører Renault 5 med 52 kWh-batteri 6,7 kilometer pr. kWh (14,9 kWh/100 km). I løbet af sommer-testugen landede gennemsnittet på 6,2 km/kWh, heraf 40 pct. af kørslen på motorvej. Det er absolut godkendt.
Passer prisen?
225.000 kr. for en velkørende, velfungerende og veludstyret mini-elbil med 400 kilometers rækkevidde er ubetinget en passende pris, når man ser på den samlede pakke. Techno-versionen har det udstyr, som man har brug for, og kan man nøjes med 100 færre kilometers rækkevidde, er prisen 210.000 kr.
Indstigningsmodellen Evolution med 40 kWh-batteri til 190.000 kr. har nogle – efter min mening – mangler, som gør, at de 20.000 kr. for at opgradere til Techno, klart bør overvejes.
Springet fra Techno til Iconic er 10.000 kr. Mest værdi for de penge giver p-sensor foran og langs siderne af bilen og parkeringsassistenten. I forbindelse med Grand Slam-tennisturneringen French Open introduceredes en Roland Garros-udstyrsmodel som hyldest til tennisanlægget i den sydvestlige udkant af Paris. Roland Garros adskiller sig med yderligere design-finesser, flere farvemuligheder og andre fælge. Merprisen fra Iconic er 20.000 kr.
Er der alternativer?
Hvis udgangspunktet er Renault 5 Techno med 52 kWh-batteri og en rækkevidde på cirka 400 km til 225.000 kr., er der følgende nogenlunde sammenlignelige alternativer:
Hyundai Inster Advanced (369 kilometers rækkevidde) med plads til fem personer koster, hvis man vil have varmepumpe med, i øjeblikket 209.000 kr. Den er sat 10.000 kr. ned.
Citroën ë-C3 Attraction har en rækkevidde på 320 km og ingen varmepumpe. Prisen er 193.000 kr. Fra samme familie har vi Peugeot e-208 og Opel Corsa-e. e-208 GT Pack med 400 kilometers rækkevidde er pt. sat ned fra 242.000 til 210.000 kr. Priser på Corsa-e er i skrivende stund ikke tilgængelige.
Hvis man vil gå den kinesiske vej, findes der to lidt større og længere rækkende alternativer. BYD Dolphin koster 235.000 kr., og MG4 Luxury Long Range fås fra 220.000 kr. Den i Kina-fremstillede Mini Aceman SE med cirka 400 kilometers rækkevidde koster fra 272.000 kr.
Konklusion
For: Køreegenskaber, førerplads, design, rækkevidde, pris og garanti.
Imod: Bagsæde, fire Euro-NCAP-stjerner.
Hvilkenbil siger:
På bundlinjen en vellykket, velfungerende og charmerende retro-Renault, som har et indlysende potentiale til at blive en sællert, fordi den rammer lige dér, hvor danskernes behov for elbiler er størst.
FAKTA: Renault 5 E-Tech Techno 52 kWh
Vejl. pris: 224.990 kr.
Pris billigste (Evolution 40 kWh): 189.990 kr.
Privatleasing: (Techno 52 kWh) 3.695 kr./måned, 14.995 kr. i førstegangsydelse, 15.000 km/år, leasingperiode 12-48 måneder
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (mekanisk): 5 år/150.000 km
Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
Garanti (lak/rust): 3/12 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 4 stjerner (2024)
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 392/177/150 cm
Akselafstand: 254 cm
Bagagerum + frunk: 326/1.106 liter + 0 liter
Køreklar vægt: 1.524 kg
Anhængervægt: 500 kg
Batterikapacitet (brutto): 52 kWh
Rækkevidde (WLTP): 410 km (15-80 pct.)
Forbrug (WLTP): 6,7 km/kWh (14,9 kWh/100 km)
Forbrug i test: 6,2 km/kWh (16,1 kWh/100 km)
Ladeevne: Op til 100 kWh DC/11 kWh AC
Opladningstid: Ca. 30 minutter (15-80 pct. ved hurtiglader), ca. 3 timer og 15 minutter (15-80 pct. ved 11 kW AC)
Effekt/moment: 110 kW (150 hk), 245 Nm, forhjulstræk
0-100 km/t: 8,0 sek
Topfart: 150 km/t
Særligt standardudstyr:
Aut. nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse, p-sensor bag, bakkamera, LED-lygter, klimaanlæg, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og foldefunktion, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, varme i forsæder, læderrat m. varme, elektrisk lændestøtte, 10 tommer førerdisplay, 10 tommer infotainmentskærm, lydanlæg m. 6 højttalere, OpenR Link m. Google Maps, stemmeassistent, Apple CarPlay/Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon, nøglefri adgang, programmerbar opladning, batteri-indikator på motorhjelm, varmepumpe, 18 tommer alufælge.
Metallak: 5.500 kr.
Metallak m. sort tag og rød tagliste: 8.500 kr.
Diverse design m. 5-tal: 5.000 kr.
Advanced Pack til Techno (bl.a. adaptiv fartpilot m. følgefunktion, nødbremse bag, vejbanecentrering, p-sensor for og langs siden, blindvinkelovervågning): 6.000 kr.
Harman Kardon-lydanlæg: 6.000 kr.
Anhængertræk: 10.595 kr.