Mercedes-chef opfordrer EU til at følge samme strategi som Kina – ellers vil miljøkrav gøre 40 pct. af Europas bilindustri ikke-lønsom allerede i år.
Ola Källenius, chef for Mercedes gennem seks år og aktuelt også formand for ACEA, foreningen af europæiske bilproducenter, sender et nødråb til lovgiverne i EU.
Det sker i et længere indlæg i den engelske avis The Economist. Her fastslår Mercedes’ svenske chef, at de næste 12 måneder bliver skæbnesvangre for Europas bilindustri.
”EU's green deal skulle være vores månelanding, men vi risikerer at fare vild i rummet. Enten tilpasser Europa sig dagens realiteter, ellers også risikerer vi at ofre det industrielle lederskab på grund af overregulering og stagnation,” skriver Källenius blandt andet.
Dermed fortsætter han bilindustriens kritik af EU's ønske om at forbyde alle CO2-udledende biler fra 2035. Modargumenterne er også velkendte.
”Vi har lanceret hundredevis af nye elbiler og investeret mere end 250 milliarder (næsten 1.900 mia. kr.) i den grønne omstilling frem mod 2030. Men mange forbrugere er fortsat forsigtige,” fortsætter Ola Källenius.
Her ser Mercedes- og ACEA-chefen bort fra, at bilproducenterne stort set kun har lanceret mellemstore og store og dermed dyre elbiler indtil videre. Først i år er bilproducenter som Citroën og Renault begyndt at tilbyde kompakte elbiler, som flere europæiske forbrugere har råd til. Det har været med til at øge salget af elbiler i første halvdel af 2025.
Gør som Kina
Ola Källenius har også en opskrift på, hvad EU skal gøre fremover.
”Kina beviser, at en tilgang baseret på flere teknologier kan accelerere fremgangen. Hvorfor spiller vi ikke efter lignende regler?,” spørger Källenius i The Economist.
Ifølge Mercedes-chefen bør EU tillade ”langsigtet adgang til markedet for alle teknologier, som bidrager til lavere CO2-udledning.
Eller sagt på en anden måde: Källenius mener bilindustrien skal have lov til at fremstille motorer, der udleder CO2 længere tid end den 2035-deadline, som EU har sat i dag.
”Vi bør støtte optrapningen med alle midler – specielt med bedre ladeinfrastruktur og lavere strømpriser. Men der må også være plads til hybrider, rækkeviddeforlængere, meget effektive køretøjer med forbrændingsmotor og CO2-neutralt brændstof,” mener Källenius.
Han sammenligner med Kina, der nok er verdensleder inden for elbiler, men også tillader andre teknologier som hybrider og de lignende rækkeviddeforlænger-biler. Hvilket EU jo faktisk også gør frem til 2035.
.. eller end som Cuba
Hvis ikke EU slækker på miljøkravene til bilindustrien kan det gå helt galt, advarer Ola Källenius.
”For tiden har elbiler en markedsandel omkring 15 pct. i EU – betydeligt mindre end de fleste prognoser forudså for bare få år siden. (Siden er) det økonomiske miljø blevet kraftigt forværret, og med mindre forholdene bliver bedre, vil denne udvikling ikke ændre sig,” skriver han.
Ola Källenius ser et velkendt skrækscenarie for sig – Europa kan ende som et U-land:
”Forbrugere, som endnu ikke er klar til e-mobilitet, kan blive tvunget til at holde længere på ældre, forurenende biler – præcis som cubanske chauffører, som længe har manglet adgang til nye køretøjer. I dag er biler i EU i gennemsnit mere end 12 år gamle, og alderen vil fortsætte med at stige med gældende regler. Det vil få negative konsekvenser for klimaet, beskæftigelsen, velstanden og hele bil-økosystemet, som igen forværrer problemerne for en branche, som i forvejen lider,” lyder alarmklokkerne fra Mercedes-chefen.
Ola Källenius sætter trumf på med en påstand om, at under de nuværende forhold, kan mere end 40 procent af europæiske leverandører af komponenter og teknologi til bilindustrien være ikke-lønsomme allerede i år.
Lynanalyse: Overdrivelse fremmer forståelsen – og forretningen
Har Ola Källenius ret, når han hævder, at EU's miljøkrav er ved at forvandle kontinentet til et nyt Cuba, hvor vi kører i 50 år gamle biler, der er sat sammen med reb og gaffa-tape?
Nej, men går den, så går den: Hvert eneste år ACEA kan få lov at fremstille flere fossilbiler efter 2025, desto flere og hurtigere penge kan de tjene på deres gamle teknologi, hvor udviklingsomkostningerne for længst er afskrevet.
Men det er en kortsigtet strategi, der forsinker yderligere udvikling af elbiler og dermed giver Kina et endnu større forspring. På den lange bane svarer det til at tisse i bukserne. Umiddelbart giver det varmen, kort efter bliver det for alvor koldt…
Presset af aktionærer agerer europæiske bilproducenter skræmmende kortsigtet. De har haft masser af år til at udvikle elbiler i god tid, og Tesla og kineserne har bevist, at det sagtens kan lade sig gøre. I stedet er de kommet sent i gang, har satset halvhjertet på dyre elbiler til first-movers og glemt at tilbyde de brede masser ordentlige elbiler.
ACEA ligger, som de har redt. At skubbe omstillingen er en strudsetaktik. I stedet burde de tørre øjnene og tage kampen op med Kina. Europæisk bilindustri har længe været verdens førende – selvfølgelig kan den blive det igen.
Vel talt, Velling!
Dejligt at se en kommentar der korrekt beskriver det idiotiske i at tro, at vi i Europa kan udvikle os foran gennem stilstand i den teknologi alle er enige om kommer til at overtage på et tidspunkt.
10 år er lang tid! Hvis elbilerne er der, og de er gode nok, billige nok, og ligner 'alm' biler skal folk nok købe dem. I øvrigt, hvis alt andet forbydes, tror man så seriøst at en stor del af befolkningen hellere vil undlade at købe nogen biler overhovedet, bare for at undgå elbiler? Hold nu op.
Efuels kan have sin berettigelse. Men kun som et dyrt alternativ til entusiaster i klassiske biler. Hvorfor i alverden skulle vi investere i teknologi som godt nok er klimaneutralt, men som intet gør for at fjerne lokal luftforurening, når vi allerede har elbiler uden det problem?
"Dermed ser artikel-forfatteren bort fra, at små el-biler har små batterier, og dermed uattraktive for de fleste".
Der ses også bort fra, at der med langt de fleste landes energi-mix, kun er en marginal miljø-fordel ved el-biler, hvori der stadig mangler diverse negative effekter i regnestykket, såsom den kortere holdbarhed, voldsomt dækslid, tungere hjul og affjedring og langt højere vejslidtage. Desuden er der adskillige nye forbrændingsalternativer på vej, som vi modsat Kina her i Europa har særlige kompetencer til at udvikle og forfine. Men det skal EU nok få sat en stopper for for, med den komplet én-øjede politik, som netop kræver, at vi direkte kan slå kineserne, hvor de allerede er foran. Det kan vi så ikke.
Ej. Det er jo simpelthen ikke korrekt. Skal vi ikke først skelne mellem klima og miljø. Når du snakker energimiks, snakker vi klima. Og studie efter studie har vel snart slået fast at elbiler over hele deres levetid har en markant mindre klimapåvirkning end alternativerne. Især i Europa, hvor vores energimiks faktisk er ret grønt sammenlignet med mange andre steder - og vigtigst er at det kun bliver grønnere i fremtiden.
Miljømæssigt, har du en pointe i at elbiler stadig udleder bremsestøv og dækpartikler og derfor ikke er nær så markant bedre en andre biler. Men de er dog stadig bedre. Og ja, elbiler er tungere, så de har mere dækslid. Men at vi kører i tungere biler er jo ikke noget nyt. Overgangen til SUV'er har været i gang i længere tid end overgangen til elbiler, men at biler bliver tungere er åbenbart kun et problem, når der sidder en elmotor i dem. I øvrigt bliver batterier mere energitætte over tid. Elbiler skal nok blive lettere. Desuden har Mercedes indgivet et patent på et lukket bremsesystem til elbiler. Da regenerering oftest er nok til at bremse elbiler, bruges de mekaniske bremser meget sjældent. Derfor mener Mercedes at vedligeholdelsesfri bremser, der holder hele bilens levetid, kan monteres på fremtidige elbiler. Noget som helt vil eliminere bremsestøv fra elbiler, modsat fossilbiler.
Og selvfølgelig kan Europa konkurrere med Kina på elbiler. Som ét eksempel er Mercedes med deres AMG GT elbil der offentliggøres næste år. Den er da absolut på omgangshøjde med de bedste Kinesiske biler. Den forskel der stadig måtte være, på pris og på teknik, kan vi da også indhente. Prisen, godt nok, gennem lovgivning. Vi kan kræve mindstepriser på elbiler solgt i EU. Vi kan kræve at Kinesiske elbilfabrikanter skal indgå i Joint Ventures med Europæiske, og at bilerne skal bygges i Europa til Europæiske lønninger, hvis de skal have lov til at blive solgt i EU. Det har Kina krævet af Europæiske fabrikanter i årevis. Desuden kan man kræve at bilerne skal leve op til visse bæredygtighedsstandarter, hvor europæiske elbilsfabrikanter er langt foran Kina.
Han har klart en pointe.
Lad mig først varedeklarere, at jeg har haft elbil siden 2017 og har set udviklingen.... nu har jeg 3.
Men det forhindrer mig ikke i at erkende, at udviklingen har tabt fart, og at der udestår gigantiske udfordringer, der ikke bare går væk ved at presse på og ignorere dem pga. ideologi.
Først og fremmest er infrastrukturen slet ikke fulgt med. Her har politikerne svigtet fundamentalt
Number 2 så er de såkaldt billige el-biler ikke gode elbiler. De har alt for kort rækkevidde og lader for langsomt til at kunne erstatte en fossilbil for en familie med pendlerbehov.
Jeg kan godt personligt se ud over, at jeg har råd til elbiler, der kan, mens de fleste andre ikke har den økonomi. At sætte sig på en høj ideologisk hest uden at have syn for de sociale realiteter bliver jeg ærligt talt vred over. Det er ikke måden at få folk med på.
Det er heller ikke vejen frem at ignorere, at vi har kæmpe udfordringer med EV'er og folk der bor i lejlighed - især hvis bilen ikke lige er en 800V'er der kan lades hurtigt, men som koster kassen.
Så indse nu de faktiske problemer og tag dem med politikerne, som har svigtet. Politikerne skal levere, før de kan forvente at man/de kan udfase fossile køretøjer. Det er fakta, hvis vi skal oppebære et rigt samfund med en social balance...... at stikke fingrene i ørene vil blot føre til at man fejler helt og dermed taber helt
Jeg kan ikke forstå det du siger. Hvis du har haft elbil siden 2017 må du da ved selvsyn have set hvor langt elbiler er kommet siden da - både på pris og rækkevidde. Og der er absolut intet der tyder på at den tendens stopper her. Det er da mærkeligt at bruge et øjebliksbillede til at argumentere for at der er mange der ikke har råd til elbiler. Der er vel ikke nogen der taler for at alle skal tvinges til at sælge deres ejendele, så de kan købe en elbil i morgen. Der er 10 år til 2035. Og selv der er det kun nysalget der stopper. Folk der ikke har råd til elbil skal da selvfølgelig blive ved med at købe billige brugte benzinbiler. Elbilerne skal nok komme ned i pris.
Det eneste du ikke nævner, hvor du ville have en pointe er at folk i fossilbiler, der ikke har haft råd til en elbil har finansieret milliondyre Tesla'er til folk med langt flere penge. Det synes jeg selv har været en fejl. Og det bliver forhåbenligt rettet med overgangen til et helt nyt afgiftssystem på biler. Men at man er sur over at ny teknologi er dyrere i starten er da mærkelig. Sådan har det da alle dage været - for alle teknologier.
I øvrigt har Danmark et af verdens bedst udbyggere ladenetværk, så hvis vores er resultatet af et 'fundamentalt' svigt, ser det godt nok skidt ud andre steder. Vi har næsten 40.000 ladepunkter i vores lille land, og der kommer kun flere til. Du har helt ret i at folk i lejligheder, der ikke kan lade ved deres arbejdsplads, har et problem. Det er et kendt problem. Og det skal selvfølgelig nok blive løst.
Men rækkevidde? Er det stadig et problem? Selv en lille Renault 5 med 52kwh kan køre hele vejen fra Århus til København på motorvej med et ladestop på 10 minutter. Ja, den kan du ikke få hele familien ind i, det er rigtigt. Men hvilken stor, fabriksny familiebil på benzin kan du få billigere end en tilsvarende elbil? Det er da velkendt at med Danmarks afgiftssystem får man meget mere bil for pengene, når man køber el. Der er da en grund til at 86% af privatsalget er elbiler.