BMWs Neue Klasse elbiler laves med så lille klima-aftryk som muligt. Alt efter energi-miks kan de blive en gevinst for klimaet på få måneder.
5. september er der verdenspremiere på BMW iX3, den første i en hele serie af Neue Klasse-elbiler fra BMW.
Forventningerne er enorme til Neue Klasse, der bl.a. får 800 volt teknologi, lynhurtig opladning og avanceret software, der pakkes ind i et helt nyt og anderledes design.
Op til verdenspremieren smider BMW små nyheder om bilerne og teknologien bag til medierne. Seneste godbid handler om klimaaftryk. Det skal nemlig være usædvanligt lavt i Neue Klasse-elbilerne.
Klima-fordel efter et år
Generelt fødes elbiler med et højere klimaaftryk end fossilbiler. Det skyldes, at især elbilers store batterier er mere energikrævende at fremstille. Klimaregnskabet går dog i plus over tid, fordi elbiler ikke bruger brændstof, mens fossilbiler i gennemsnit forbrænder 17.000 liter brændstof i deres levetid.
Hvor lang tid det tager elbiler at vende den klimatunge begyndelse til en klimagevinst afhænger både af måden, som elbilen produceres på og hvordan den strøm, som den bruger, er fremstillet - det såkaldte energimiks.
Uanset energimiks hævder BMW, at Neue Klasse på ganske få måneder begynder at være en gevinst for miljøet sammenlignet med fossilbiler.
Selv i Tyskland, hvor der stadig laves en del på kul og gas, skal en iX3 blot køre 21.500 km, før klimaregnskabet går fra sort til grønt.
I Sverige, hvor omkring 90 pct. af strømmen kommer fra vind-, vand- og atomenergi og derfor har et meget lavt CO2-udslip, sker det efter blot 17.500 km. Det svarer til ca. et års kørsel, skriver
Danmark har et energimiks, der placerer sig et sted mellem det tyske og svenske.
Lokale batterier og genbrug
Så er der klimaaftrykket fra fremstillingen af Neue Klasse.
For at reducere CO2-udslippet mest muligt, er BMW begyndt at fremstille egne batterier i Europa med grønnere el og kortere transportveje. Selv underleverandørerne bliver bedt om at finde tilsvarende løsninger.
Der indgår også langt mere genbrug i fremstilingen af Neue Klasse: Alufælge og motorhjelme er således lavet af genbrugs-metaller, mens store dele af kabine og indtrækket på sæderne er fremstillet af genbrugsplast.
I de store batterier kommer ca. halvdelen af metallerne fra genbrug. Det har stor effekt, når en komplet batteripakke vejer et sted mellem 400 og 600 kg.
Endelig har BMW installeret solpaneler på flere af sine fabrikker.
Enorm klimagevinst ved elbiler
BMW sætter også tal på resultaterne.
Ifølge BMW koster det 13,5 tons CO2 at fremstille en BMW iX3. Til sammenligning slipper der 9,8 tons CO2 ud i atmosfæren, når BMW bygger en tilsvarende fossil-SUV.
Men over tid vender billedet fuldstændig: Efter 200.000 km har fossilbilen i alt belastet klimaet med 52,8 tons CO2. Til sammenligning nøjes den nye iX3 Neue Klasse elbil med et samlet CO2-udslip på 14,7 tons CO2 - eller kun godt en fjerdedel af fossilbilens.
Alt i alt er der altså en massiv klimagevinst ved at skifte fra fossil- til elbiler. Og fordelen bliver kun større, desto mere vedvarende energi, der kommer i vores elnet.