Mazda prøver lykken med ny benzin-SUV

Mazda holder fast i benzinmotoren i ny udgave af SUVen CX-5. Alt er nyt – også den fuldt digitale betjening. Priserne starter ved 350.000 kr.

Bortset fra Nissan har japanske bilproducenter fortsat en skeptisk tilgang til elbiler. Toyota taler om en ‘flersporet vej’ mod CO2-neutrale biler, og er blandt de efterhånden ganske få mærker, der stadig tror på brint. Honda mener omtrent det samme, og Mazda forsker på livet løs i nye forbrændingsmotorer, mens de lader kinesiske Changan udvikle og bygge mærkets nye elbiler.

For os her i Nordvesteuropa kan det virke fodslæbende og bagudskuende. I et større, globalt perspektiv, hvor omstillingen til elbiler kører vidt forskelligt, giver det bedre mening.

Måske især for Mazda, der som et mindre bilmærke bliver nødt til at lægge udviklingspengene, hvor kunderne er. Og de er især i Nordamerika og Japan, hvor elbiler slet ikke er slået igennem på samme måde som i Danmark og omegn.

Ingen ladehybrid

Set i dét lys giver det lidt mere mening, at Mazda nu afslører en helt ny udgave af SUVen CX-5, der udelukkende kommer med noget så gammeldags som benzinmotor. Selv en ladehybrid med delvis eldrift skal vi kigge i vejviseren efter.

Den nye Mazda CX-5 adskiller sig mest fra den nuværende model bagfra.

I stedet ligger der en firecylindret benzinmotor på 2,5 liter, der udvikler beskedne 141 hk i den nye CX-5. Et lille hybridsystem på 24 volt skal spare brændstof og give et ekstra skub ved igangsætning. At motoren er koblet til et seks-trins automatgear med omformer understreger, at drivlinen må betegnes som old school.

Google-betjening

Betjeningen er til gengæld topmoderne og minder én-til-én om den, vi finder i mange elbiler. Al betjening er samlet i en stor 15-tommer skærm a la Tesla og baseret på Googles sædvanligvis meget velfungerende software med stemmestyring. Der er dog også blevet plads til et digitalt instrumenthus bag rattet og mon ikke, at Mazda også tilbyder head-up display?

På den måde er Mazda CX-5 en sjov blanding af klassisk benzin-mekanik og topmoderne, digital betjening. Det skal blive spændende at se, hvad kunderne siger til den kombination.

Rat med 20 knapper

Er de tiltrukket af benzin-mekanikken, men skeptiske overfor elbil-betjeningen, åbner Mazda dog en slags kattelem på rattet. Her er en usædvanlig stor samling af knapper, som vi formoder kan betjene udstyr som fartpilot, lyd og til dels skærmen. Umiddelbart tæller vi 20 knapper i rattet – det er usædvanligt mange.

Al betjening er samlet i en 15,6 tommer skærm med Google software. Der er dog masser af knapper i rattet.

Selve bilen ligner sig selv, men der er tale om en ny konstruktion, der er 14 cm længere end forgængeren. Akselafstanden er øget med hele 11 cm, hvilket alt andet lige bør give bedre plads på bagsædet.

Når Mazda kun forsigtigt justerer designet, skyldes det, at CX-5 er en afgørende model for mærket. Med et samlet salg på 4,5 millioner biler er den Mazdas globale bestseller, og sådan én tager man ingen chancer med.

Den nye Mazda CX-5 kommer til Danmark omkring årsskiftet - omtrent samtidig som en ny el-SUV, der bliver det elektriske alternativ til CX-5. Importøren forventer priser fra 350.000 kr. med de nuværende bilafgifter. Regeringen arbejder dog på nye registreringsafgifter, så prisen kan ændre sig inden lanceringen.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here