Efter nytår stiger afgifterne på elbiler. Nye afgifter kan få populære elbiler som VW ID.4 og Tesla Model Y til at stige op til 27.000 kr.
Danske bilkøbere med tanker om at købe ny elbil, skal overveje at fremrykke beslutningen og købe inden nytår. Her træder de planlagte afgiftsforhøjelser for elbiler nemlig i kraft – og de nye afgifter kan gøre populære elbiler mange tusinde kroner dyrere. Det viser nye beregninger foretaget af FDM.
To af Danmarks mest solgte elbiler - VW ID.4 Style+ (foto) og Tesla Model Y Long Range – stiger henholdsvis 12.445 kr. og 26.845 kr.
Dyrere elbiler stiger endnu mere: En VW ID.7 Tourer bliver over 44.000 kr. dyrere, Xpeng G9 Standard Range stiger mere end 50.000 kr., mens en Audi A6 e-tron får lagt 80.000 kr. til den nuværende pris.
Højere afgifter er planen
De kommende prisstigninger skyldes den planlagte indfasning af registreringsafgift på elbiler frem mod 2030. Første hop i afgiften indføres fra nytår. I dag betales der først en mindre afgift på elbiler på den del af prisen, der ligger over 419.000 kr. Fra nytår falder afgiftsgrænsen til 362.750, og det gør alle elbiler i denne prisklasse eller derover, dyrere.

Frem mod 2030 falder afgiftsgrænsen yderligere, så endnu flere elbiler får pålagt øget registreringsafgift.
Slå til nu
Hos FDM er man ikke i tvivl: Hvis man overvejer at købe ny elbil, bør man slå til nu.
”Det er ved at være sidste udkald, hvis man vil købe en af de populære elbiler, som står til at skulle betale registreringsafgift. De senere år har kun få bilmodeller skullet betale registreringsafgift, men fra 2026 begynder afgiftstrappen at omfatte flere og flere modeller,” siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.
Når det haster, skyldes det, at den øgede afgift tæller fra det øjeblik den nye elbil indregistreres. Det handler altså ikke om, hvornår man bestiller og skriver slutseddel på den nye elbil, men hvornår den leveres. Og da der kan være mange måneders leveringstid på elbiler – især fra Fjernøsten – bør man altså bestille i god tid, hvis man vil slippe for højere afgifter.
Ladehybrider stiger voldsomt
Er man på udkig efter en ny ladehybrid bør man for alvor skynde sig. Det handler ikke så meget om, at de mest populære af dem stpr til et mindre afgiftshop på 5.000 kr. fra årsskiftet. Men EU indfører nye målinger for ladehybriders forbrug og CO2-udledning. Udleder ladehybrider over 50 gr. CO2 pr. km efter de nye regler, stiger afgiften markant.
Ifølge FDM vil prisen på Danmarks p.t. mest solgte ladehybrid, den kinesiske Navor E5, f.eks. stige fra de nuværende 230.000 kr. til 340.000 kr. næste år. Dyrere ladehybrider kan stige med 200.000 kr.

Markedet for ladehybrider i Danmark er dog forsvindende lille i dag, hvor omkring 85 pct. af alle private bilkøbere vælger elbiler.
Usikkerhed om afgifter
Selv om alarmklokkerne altså ringer for danske bilkøbere, er det ikke sikkert, at elbiler bliver dyrere fra nytår.
Regeringen har selv skabt usikkerhed ved at lægge op til nye forhandlinger om de danske bilafgifter. Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har ved flere lejligheder sagt, at han især er optaget af at gøre elbiler tilgængelige for flere danskere. Læs: Elbilerne skal fortsat være så billige, at alle danskere kan komme med på elvognen.
Flere partier er fortalere for, at registreringsafgiften på elbiler enten fastfryses på det nuværende niveau eller helt afskaffes og i stedet flyttes over på enten den løbende ejerafgift eller i form af en kørselsafgift eller som en kombination af de to.
Bliver ikke billigere
Skatteministeren tog hul på forhandlingerne inden sommerferien. Ønsket var, at få en aftale på plads inden sommerferien, men det lykkedes altså ikke. Derfor skal vi nok et stykke ind i efteråret, før vi ved, hvad der reelt kommer til at ske med bilafgifterne.
Som forbruger kan man dog være rimeligt sikker på én ting: Elbilerne bliver ikke billigere, end de er i dag.
Læs mere om de planlagte afgiftsstigninger her.