KGM Musso er endnu en pick-up med fire døre og plads til fem. Priserne starter ved 365.000 kr. inklusive rekordlang garanti på batteriet.
Omstillingen til elbiler giver danske bilkøbere helt nye muligheder. Og her tænker vi ikke bare på eksotiske bilmærker fra Kina, men også nye typer af biler, som vi kun sjældent ser på vores breddegrader.
Et godt eksempel er KGM Musso. En enorm elektrisk pick-up, der ikke bare har lad, men også en stor kabine med fire døre og plads til fem personer. Altså en slags ”SUV med lad”. I USA er de vilde med den slags biler, og bruger dem gerne som familiebiler. Dog ikke på el, snarere med en stor V8-motor.
I Danmark er der behersket appetit på den slags biler, men på eldrift bliver biltypen væsentligt billigere både at købe og køre i.
Koreansk kæmpe
Det gælder også Musso fra sydkoreanske KGM, der tidligere var kendt under navnet Ssangyong. Som de amerikanske forbilleder er den en kæmpe krabat på 516 cm. Med to motorer og firehjulstræk yder den 304 kW (412 hk). Batteriet af LFP-typen er på mere beskedne 80 kW. Det giver en rækkevidde 379 km – eller 416 km, hvis man nøjes med baghjulstræk og den halve ydelse.

Trods forvarmning af batteriet skal man have lidt tålmodighed med opladningen. I en lynlader tager det 36 minutter at lade fra 10-80 pct. Lidt sløvt, men mindst lige så hurtigt som tilsvarende Kina-biler.
Til gengæld er prisen spændende for bilkøbere med appetit på særligt store biler med terrængående egenskaber: 365.000 kr. for udgaven med én motor og baghjulstræk, og blot 15.000 kr. mere – 380.000 kr. i alt – for 4x4-udgaven med to motorer og træk på alle fire. Trækevnen er op til 1.800 kg, og det gør Musso interessant for familier med behov for at trække en heste- eller bådtrailer.
Bedste fra to verdener
De lave priser hænger naturligvis sammen med de ultralave danske afgifter på elbiler.
Den danske Musso-importør, RSA Danmark, der også importerer Kina-mærkerne JAC og Maxus herhjemme, ser da også muligheder for den nye biltype. Ifølge importøren kombinerer Musso det bedste fra to verdener – komforten og interiøret fra en premium SUV og kraften og anvendeligheden fra en solid pick-up.
”Bilen er en fuldgyldig multifunktionsbil, der har hestekræfter og plads som en pick-up, og samtidigt har høj komfort og giver stor køreoplevelse som en mere luksuriøs SUV," siger Allan Hagelskjær, salgschef for KGM Danmark.
Meget udstyr, lang garanti
Et andet salgsargument kan blive den lange liste over standardudstyr. Her finder vi detaljer som varmepumpe, adaptiv fartpilot, længdejusterbart bagsæde, varme i alle sæder og rattet samt ventilation i forsæderne, Apple Carplay og V2L, så bilens batteri kan bruges som strømkilde.

Sidst men ikke mindst tilbyder KGM Danmarks bedste garanti på batteriet: 10 år eller hele 1 million kilometer. Selve bilen ydes der syv år/150.000 kilometers garanti på.
Nummer to af slagsen
KGM Musso er den anden store, elektriske pick-up med plads til fem, som RSA nu lancerer i Danmark. I sidste måned landede den endnu større Maxus eTerron 9 i Danmark. Den kinesiske kæmpe har også fire døre, plads til fem og pick-up lad, men er hele 5,5 meter lang og trækker op til 3.500 kg.
Priserne følger dog med op, så Maxus eTerron 9 koster 600.000 kr., næsten dobbelt så meget som KGM Musso.
Læs mere om Maxus eTerron 9 her: Kæmpe elbil rummer både familien og tager 3,5 ton på krogen
Fakta: KGM Musso EV
Pick-up med fire døre og fem siddepladser. Bag- eller firehjulstræk.
Længde/bredde/højde: 516/192/174 cm
Baghjulstræk: 152 kW (206 hk), 416 km rækkevidde
Firehjulstræk: 304 kW (412 hk), 379 km rækkevidde
Batteri: 80,6 kWh LFP
Max effekt: 120 kW
10-80 pct.: 36 min.
Pris fra: 365.000 kr.