Vision O er et realistisk bud på, hvordan den første rent elektriske Skoda Octavia Combi vil se ud i 2028. Teknikken deler den med den elektriske VW Golf.
(Opdateret 9. sept. med nyt lanceringsår) Der går endnu mindst fem år før Skoda sætter den første elektriske Octavia i produktion. Der er altså i høj grad tale om en forsmag på fremtiden, når tjekkerne allerede nu benytter biludstillingen i München til at vise konceptbilen Vision O.
Ikke desto mindre er Vision O blandt udstillingens mest spændende nyheder.
Alternativ til SUV
Først og fremmest fordi Vision O tilbyder et lavt og elegant alternativ til de dominerende SUVere, som går sin sejrsgang verden over, og som måske også derfor trænger til et modspil. Ikke alle vil have en bil, der ligner naboens SUV. Skoda insisterer på at tilbyde en elektrisk stationcar, hvilket kan give tjekkerne et forspring, hvis bilmoden pludselig vender.

Vision tester så at sige stemningen i god tid. Og lancerer samtidig en ny retning for mærkets ellers nye Modern Solid formsprog. På Vision O ses det blandt i en mere aggressiv front, T-formede baglygter og et mere vindglat karrosseri, der er nærmest klinisk renset for pynt. Samtidig sender den brede B-stolpe en lille retro-hilsen til ældre Skoda-modeller som den Berlingo-agtige Roomster.
’Selvmordsdøre’ overlever næppe
Omvendt er der lidt mere showbil over Vision O, end vi normalt ser på Skodas konceptbiler. Baghængslede ’selvmordsdøre’ er et klassisk show-nummer, der sjældent overlever til produktionsudgaven. Det samme kan være tilfældet for de indfældede dørhåndtag.

Andre detaljer som det sorte glastag og de sorte A og C-stolper, der får taget til at ’svæve’ og luftkanaler under både front og bagklap kan sagtens overleve hele vejen til samlebåndet.
Minimalistisk kabine
Indvendig viser Skoda også en ny retning med en minimalistisk kabine. Men se så efter en ekstra gang: Et 1,2 meter bredt ’horisont’ display nederst i forruden indeholder faktisk mange informationer. En centralt placeret drejeknap i midterkonsollen, der både er fysisk og haptisk, er også et nybrud, der skal lette betjeningen sammen med meget store, fysiske knapper i rattet.

Uden at komme ind på teknologien hævder Skoda, at Vision O under visse forhold selv kan håndtere kørslen. Typisk for konceptbiler fremhæver Skoda også brugen af nye og mindre miljøbelastende materialer – fra genbrugt læder over strikket sædebetræk til 3D-printede hovedstøtter.
Vokser en klasse
Mere konkret er bilens størrelse. Vision O er en stor bil: 4.850 mm lang, 1.900 mm bred og 1.500 mm høj. Det er 15 cm længere end den nuværende Octavia. Her antyder Skoda, at den kommende, elektriske udgave faktisk vokser op i Superb-klassen.

Teknisk holder tjekkerne kortene tæt til kroppen. Vi ved dog, at Skoda har udskudt den elektriske Octavia for at kunne benytte den mere avancerede SSP-platform, der reelt afløser den nuværende MEB-platform. SSP-platformen skal også bruges til den første, elektriske Golf, byder på mere avanceret software og – med stor sandsynlighed – 800 volt teknologi, der giver mulighed for hurtig lynladning.
For- eller baghjulstræk?
En interessant detalje er, at selv om SSP-platformen er meget fleksibel, vil VW angiveligt gøre den elektriske Golf forhjulstrukken. Spørgsmålet er, om det også kommer til at gælde for den produktionsklare Octavia?
Det er et af mange, uafklarede spørgsmål omkring Vision O.

Vi gætter på, at Skoda lytter nøje til publikums reaktion på bilen i München. Der er stadig god tid til at justere på både design og teknik, for angiveligt sættes den elektriske Octavia tidligst i produktion i 2030.