Concept Three viser Hyundais nye designstil. Den kompakte elbil skal blive til Hyundai's bedst sælgende elbil i Europa.
Hyundai løfter sløret for sin første kompakte elbil i Ioniq-serien – en 4,3 meter lang hatchback med fem døre, der skal konkurrere med elbiler som VW ID.3 og Cupra Born.
Navnet er Concept Three, og som navnet fortæller, er der tale om en konceptbil. Ifølge Autocar har Hyundai allerede færdigdesignet den endelige udgave, men vælger altså at vise konceptbilen som en appetitvækker.
Concept Three er overraskende bred og lav – henholdsvis 194 og 143 centimeter – og næsten radikalt designet. Produktionsmodellen bliver angiveligt både lidt højere og smallere, men til Autocar siger chefen for Hyundais europæiske designcenter, Simon Loasby, at den vil bevare de grundlæggende træk ved konceptbilen.
Mød Mr. Pixel
Det gælder især det såkaldte Art of Steel-design, der hylder og fremhæver egenskaberne ved stål med relativt store karrosseriflader. Concept Three viser også en særligt vindglat Aero Hatch afslutning bagtil. Luftmodstanden er ellers højere for hatchbacks på grund af deres lodrette bagende med stor bagklap.

En anden detalje, der vil overleve fra koncept til produktion, er Hyundais forkærlighed for pixel-design. Læg mærke til det pixelerede ansigt i kabinen. Det er ’Mr. Pixel’, og han kommer til at optræde flere steder i den kompakte Ioniq elbil.
Fastholder fysiske knapper
Konceptbilens radikalt designede kabine vil dog blive tonet noget ned. Ideen med små skærme tæt på rattet, kan dog overleve. Hyundai ønsker i hvert fald at øge både brugervenlighed og sikkerhed i deres elbiler.
”Vil vil fastholde sikkerhed på toppen af pyramiden. Vi er aldrig gået all-in på trykskærme, men har beholdt fysiske knapper,” siger Simon Loasby til Autocar.
Teknik fra Kia EV4
Hyundai siger ikke noget om Concept Threes specifikationer.
Produktionsmodellen skal dog være baseret på Hyundai-Kia koncernens E-GMP platform, som vi kender fra Kia EV3.

Senere i år lancerer Kia EV4. Alt andet lige er den produktionsklare udgave af Concept Three ’bare’ Hyundais version af EV4. Dermed ved vi også, at den modsat de øvrige Hyundai Ioniq-modeller ikke kører med 800 volt og baghjulstræk, men nøjes med 400 volt og trækker på forhjulene.
Der bliver med stor sandsynlig to batteristørrelser, der vil give omkring 420 og 600 km rækkevidde. Lynladetiden bliver omkring en halv time for 10-80 pct. opladning.
Klar i 2026
Mens Kia EV4 kommer til Danmark senere i år, skal vi sandsynligvis ind i 2026, før vi ser den produktionsklare version af Concept Three. Navnet bliver Ioniq 3.
Ifølge Autocars oplysninger forventer Hyundai, at den kompakte Ioniq bliver mærkets bedst sælgende elbil i Europa. Det understreger vigtigheden af Concept Three.