Hypet Kina-mærke om Tesla Model Y: “En fantastisk bil”

Foto: Tesla, Inc., grafik: Hvilkenbil

Xiaomi har succes med deres meget roste elbiler. Udviklingen er baseret på nærstudier af Tesla Model Y, som Xiaomi har skilt ad og lært af.

Hvis du vil være god til noget, gælder det om at lære af de bedste. Og det er præcis, hvad det fremadstormende kinesiske bilmærke Xiaomi har gjort.

Mærket, der mest er kendt for mobiltelefoner og anden forbrugerelektronik, har kun fremstillet elbiler i et års tid. Det er blevet til sedanen SU7 og SUV’en YU7, der er på størrelse med Tesla Model 3 og Y.

Købte tre Teslaer

Og det er ingen tilfældighed, viser det sig.

Begge Xiaomi-modeller har fået massiv omtale og masser af roser for alt fra køreegenskaber over software til betjening og ikke mindst værdi for pengene. Ordrerne er strømmet ind og gjort Xiaomi til det kinesiske bilmærke, der vel nok er størst forventninger til i dag. 

At Ford-bossen Jim Farley efter at have kørt Xiaomi et halvt år hyldede bilen og helst ikke ville af med den igen, har ikke gjort hypen mindre.

Nu indrømmer Xiaomi-chefen Lei Jun, at mærkets elbiler er stærkt inspireret af Tesla. Ja, man kunne næsten tale om kopiering.

I hvert fald fortæller Lei Jun i sin årlige tale til medier og medarbejdere, at Xiaomi på et tidspunkt købte tre Tesla Model Y, som de skilte ad for at forstå, hvordan Tesla bygger elbiler.

Konklusionen var klar: “Det er en fantastisk bil. Jeg synes virkelig, Model Y er en god bil,” fastslår Lei Jun over for publikum.

Inspireret af Teslas produktion

Nu er der forskel på, hvad forbrugere og bilfabrikker vurderer som fantastisk ved biler. For Xiaomi udspringer beundringen af Teslas evne til at fremstille elbiler mere effektivt end nogle andre. Tesla har lært Xiaomi meget om at bygge karrosserier i så få dele som mulige (gigacasting), at benytte én central computer i stedet for flere mikroprocessorer spredt ud i bilen og at samle betjeningen i én skærm.

kinesiske elbiler
Xiaomi YU7 er mere end almindeligt inspireret af Tesla Model Y, fortæller Xiaomis chef.

At købe og skille konkurrenternes biler ad for at lære og finde genveje, er standardprocedure i bilindustrien. Kinesisk bilproduktion bygger nærmest på idéen om kopiering - for ikke at tale om industrispionage. Undertegnede har deltaget i adskillige biludstillinger i Europa, hvor kinesere under dække af at være journalister har gennemfotograferet og udmålt de nyeste biler på udstillingernes første pressedage. 

‘Journalisterne’ fra Kina lå bogstaveligt talt inde under bilerne for at tage billeder af undervognen - så seriøst gik de ægte journalister trods alt ikke til opgaven…

Respekt for Tesla

Kina er også berygtet for at tillade præcise kopier af udenlandske produkter på deres enorme hjemmemarked, uden at myndighederne griber ind.

Over tid er direkte kopiering blevet afløst af samarbejder med vestlige bilproducenter, der fik lov til at sælge biler i Kina mod at fremstille bilerne i landet og dele teknisk know-how. 

Den viden har kineserne lært meget af. Så meget, at de i dag er i stand til at udvikle nye biler hurtigere end alle andre. Også Xiaomi, hvis mål var at udvikle nye elbiler, der var endnu bedre end Teslas egne på alle områder.

Missionen er lykkedes, mener Lei Jun. Alligevel har han stadig stor respekt for Tesla.

“Hvis man ikke vælger en Xiaomi YU7, kan man vælge en Tesla Model Y,” siger han under eventen.

Til Europa i 2027

Xiaomi er også på vej til Europa. Sedanen SU7 har allerede slået flere rekorder på Nürburgring i Tyskland, hvor Xiaomi også vil placere end udviklingsafdeling. De første medarbejdere er allerede ansat - alle kommer fra BMW.

Efter planen skal Xiaomi lanceres i Europa i 2027. Men først skal Xiaomi i bund med ordrebøgerne hjemme i Kina. Og de er så tykke, at der altså går endnu to år, før Xiaomi har tid til at sælge biler her.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here