Ny finanslov udskyder nye afgifter på elbiler

Der kommer alligevel ikke afgifter på elbiler i 2026 - ny finanslov holder hånden over elbiler. Bilbranchen jubler og ser frem til øget salg.

Indfasningen af afgifter på nye elbiler i 2026 bliver alligevel ikke til noget. I en ny finanslov, der præsenteres i dag kl. 13, holder regeringen hånden over elbilerne og fastholder de nuværende meget lave afgifter. Det fortsætter til og med 2026.

Konkret betyder det, at alle nye elbiler, der koster under 419.000 kroner, også næste år fritages for afgifter. 

Populære elbiler ville blive dyrere

Planen var ellers at rykke det såkaldte skalaknæk ned til 366.000 kroner. Det ville betyde, at der ville komme afgift på elbiler over denne pris, hvilket ville have gjort nogle af de bedst sælgende elbiler i Danmark som VW ID.4, Skoda Enyaq og Tesla Model Y nogle tusinde kroner dyrere.

Dyrere elbiler som VW ID.7, ID.Buzz, BMW i5 og Mercedes EQE ville stige op mod 40.-50.000 kroner.

Men det bliver der altså ikke noget af. Regeringen har sammen med de Konservative skaffet flertal for en ny finanslov, der fritager elbiler for afgifter. Dermed kan danske bilkøbere ånde lettet op og fortsætte elbilfesten med historisk lave nybilpriser ind i 2026.

Bilbranchen jubler

Aftalen vækker jubel i den danske bilbranche, der længe har advaret mod at indfase afgifter på elbiler. Modargumentet har været de dårlige erfaringer fra vores nabolande Sverige og Tyskland, hvor afgiftsstigninger og bortfald af tilskud tidligere har bremset omstillingen til elbiler.

“Finanslovsaftalen er en vigtig sejr – både for branchen og for forbrugerne, men især for den grønne omstilling og Danmarks klimamål. Aftaleparterne sender et klart signal: Det skal kunne betale sig at vælge grønt, og det vil sætte yderligere fart på overgangen til elbiler,” siger Mads Rørvig, adm. direktør for Mobility Denmark, der samler en lang række aktører i den danske bilbranche.

Guldfeber

I branchen forventer man nu, at mange forbrugere, der har ventet på en endelig afklaring af afgiftsplanerne, vil fremrykke deres køb af nye elbiler. I bedste fald kan det skabe ‘guldfeber’ hos landets bilforhandlere frem mod årsskiftet, hvis mange danskere har tilbageholdt deres bilkøb.

Ved at indgå en finanslovsaftale med de Konservative, der friholder elbiler for yderligere afgifter i 2026, køber regeringen sig tid. Tidligere i år lovede den daværende skatteminister Rasmus Stoklund (S), at regeringen ville lave en langsigtet plan for en gennemgribende omlægning af registreringsafgiften.

Afgifter skal gentænkes

De tre partier i regeringen kunne dog ikke blive enige. Nu får de tid til at prøve igen. Angiveligt er ønsket at lave en ny registreringsafgift baseret på forbrug i stedet for bilens værdi. Forbrug kan være bilens energiforbrug, men også de kilometer, den kører hvert år - såkaldt roadpricing, hvor man betaler afgift for hver kilometer, der køres i bilen.

Roadpricing er dog teknisk kompliceret og indeholder en høj grad af overvågning. Begge dele møder derfor modstand i visse dele af regeringen. Derfor kan alternative løsninger som afgift af bilens vægt, forbrug og motorkraft komme i spil i stedet.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here