Nu sælges der flere mellemstore SUV’ere fra Kina end Japan i EU. Særligt inden for ladehybrider vinder kinesiske mærker som BYD og MG terræn.
Kinesiske bilmærker har fundet en smutvej forbi EU’s skrappe importtold på elbiler. Og den fungerer så godt, at kinesiske bilproducenter mere end fordoblede deres andel af det europæiske bilsalg til 7,4 procent i september. For et år siden måtte kineserne nøjes med beskedne 3,3 procent. Det viser nye tal fra Dataforce, som Automotive News har fået indblik i.
Smutvejen består af ladehybrider. Modsat kinesisk fremstillede elbiler er de nemlig ikke pålagt EU’s importtold. Det har fået kinesiske bilproducenter som BYD, MG, Jaecoo og Omoda til at skrue op for eksporten af ladehybrider til Europa.
Overhaler VW og Japan
Med stor succes. Særligt i den populære klasse for mellemstore SUV’ere. Her var næsten hver femte bil, der blev solgt i Europa i september, fra Kina. Modeller som BYD Seal U, der både fås som ladehybrid og elbil samt elbilerne BYD Sealion 7 og Xpeng G6, førte an og var med til at give Kina-mærkerne en markedsandel på 13,9 procent.
BYD Seal U solgte endda bedre end VW Tiguan, der ellers er den tyske bilgigants mest populære model. Det siger noget om, hvor stor en landvinding kineserne gjorde i september.
Med den store fremgang overhalede de kinesiske SUV’ere også alle konkurrenterne fra Japan, der for første gang måtte se sig slået af deres kinesiske rivaler i Europa.
Det gælder også i klassen for kompakte SUV’ere. Her rykkede kinesiske mærker forbi deres japanske konkurrenter med en markedsandel på 13,2 procent. Blandt de lidt mindre SUV’ere var det især kinesiske ladehybrider som MG HS (foto øverst), Jaecoo 7 og Omoda 5, der fandt mange europæiske kunder i september.
Små og store Kina-biler sælger ikke
Dermed har kinesiske bilmærker tilsyneladende skabt et brohoved ind i hjertet af det europæiske bilmarked i to klasser, hvor der sælges mange biler.
Til gengæld kniber det for Kina at få fodfæste i de dyreste og billigste bilklasser. Dyre Kina-biler som Xpeng G9, BYD Tang og Polestar 3 og 4 har det fortsat svært i direkte konkurrence med tyske prestigemærker som Audi, BMW, Mercedes og Porsche.
Også blandt minibilerne kniber det. Trods lave priser på modeller som BYD Dolphin Surf, BYD Dolphin, JAC E30X og Dongfeng Box kan kineserne ikke følge med europæiske konkurrenter som Citroën C3, Peugeot 208 og Renault 5.
Gælder ikke Danmark
Set fra Danmark kan det lyde som en overraskelse. Især at kineserne kan øge salget ved hjælp af billige ladehybrider. I Danmark gør afgiftsreglerne ladehybrider helt irrelevante, men i mange andre europæiske lande er der fortsat stor interesse for biler, der både kører på el og benzin. Og her udnytter kinesiske bilproducenter altså, at deres billige ladehybrider ikke er pålagt samme importtold som elbiler.
Det slår bare ikke igennem i Danmark, hvor f.eks. BYD slet ikke sælger ladehybrider.
I det hele taget er danskerne mere skeptiske overfor kinesiske bilmærker. Mærker som MG, Xpeng, BYD og Polestar er henholdsvis nummer 17, 18, 19 og 20 på listen over det danske bilsalg.
Bemærk, at Volvo ikke tæller som et kinesisk mærke i hverken den europæiske eller danske statistik, til trods for at Volvo er ejet af kinesiske Geely.






