England vi indføre kilometer-afgift på elbiler. Der mangler dog endnu en teknisk løsning, der kan opkræve 25 øre for hver kilometer.
England fattes penge. Blandt andet fordi omstillingen til elbiler efterlader et hul i den engelske statskasse. Elbilister betaler i sagens natur ikke afgift af benzin og diesel, men slipper langt billigere ved at køre på strøm.
Men nu skal engelske elbilister til at betale lige så meget som fossilbilister. Ifølge flere medier som Telegraph og BBC, vil den engelske regering indføre en kilometer-afgift på elbiler: Fremover skal det koste tre pence - det svarer til 25 danske øre - at køre en kilometer i en elbil.
Over 5.000 kr. årligt
Afgiften kommer oven i en årlig afgift på 195 pund - ca. 1.650 kr. - som elbiler i forvejen pålægges i Englands svar på den danske ejerafgift.
En engelsk elbil-ejer, der kører 15.000 kilometer om året, kan altså se frem til en samlet afgift for at benytte de engelske veje på ca. 5.400 danske kroner.
En talsmand for den engelske Labour-regering siger til BBC, at det “kun vil være fair”, eftersom ejere af fossilbiler længe har betalt mere i lignende afgifter end elbil-ejere.
Kræver selvangivelse
Der er dog en udfordring. På nuværende tidspunkt findes der nemlig ikke en teknologi, der er i stand til at overvåge og udregne, hvor mange kilometer Englands 1,3 millioner elbiler kører årligt. Den teknologi forbinder vi som regel med begrebet road-pricing, og indebærer en total, gps-baseret overvågning af alle biler.
Indtil sådan et system er klart - og der kan skaffes flertal for en teknologi, der indebærer massiv overvågning af borgerne - forventer regeringen, at den enkelte elbilejer selv skal angive sit årlige kilometerforbrug. Vel at mærke ved at lave en skøn over, hvor mange kilometer de forventer at køre det kommende år. Herefter kan de enten få penge tilbage eller betale ekstra, når det endelige kilometertal foreligger.
Hvordan sådan et system skal administreres og kontrolleres af myndighederne, foreligger der endnu ikke oplysninger om.
Flere lande overvejer afgifter
Englands ønske om at øge afgifterne på elbiler kommer samtidig med, at andre lande kigger på lignende løsninger. Frankrig regulerer allerede tilskud til elbiler baseret på elbilers vægt og CO2-udledning i forbindelse med fremstilling og transport.
Sverige har lignende planer. I Danmark har der længe været planer om at indfase stigende registreringsafgifter på elbiler, der i dag stort set er fritaget for afgift. Med den nye Finanslov for 2026 kommer der dog tidligst højere afgifter på elbiler i Danmark fra 2027.
Men tendensen er tydelig: Efter flere år med støtte og økonomiske fordele til elbiler, overvejer stadig flere lande at indfase afgifter på elbiler.
Kritikere advarer om, at det kan bremse omstillingen til elbiler.






