BILTEST: Gamechanger er et inflationsramt udtryk, men med Zeekr 7X er vi tæt på. Komplet, veludstyret, velkørende, hurtigtladende og billig.
Hvilken bil?
Zee… hvad? Sådan var den første reaktion fra flere af dem, der spurgte interesseret til 7X’eren i løbet af testen. Og så måtte sammenhængen jo forklares. At Zeekr er nært beslægtet med Volvo og Polestar, udviklet og designet i Göteborg med skarpt fokus på det europæiske publikum og bygget på den kinesiske ejer Geelys fabrik i Ningbo syd for Shanghai.
At Zeekr 7X er søstermodel til bilen uden bagrude, Polestar 4. Og at dens primære konkurrent ikke er Tesla Model Y – i hvert fald ikke ifølge Zeekr i Danmark. Men derimod tyske premiummodeller som Audi Q6 e-tron, BMW iX, Mercedes EQE SUV og Porsche Macan.
7X udfordrer nemt tyskerne på pris – og dér er den ret enestående. Men den går også efter deres struber, når det kommer til teknik og udstyr, dynamik, lækkerhed og raffinerede løsninger.
Billigste 7X Core koster fra 400.000 kroner med 75 kWh-batteri og en rækkevidde på 480 kilometer. Den har hele pakken af sikkerheds- og komfortudstyr. Næste er Long Range til 440.000 kr. med et batteri på 100 kWh og 615 kilometers rækkevidde. De to billigste yder med én elmotor rigelige 310 kW (416 hestekræfter).
Topmodellen Privilege AWD har det store batteri, to elmotorer, kører 543 km på en opladning og koster en halv million. Ud over den absurde og helt unødvendige ydelse på 470 kW (630 hk) skiller Privilege sig ud med aktiv luftaffjedring samt design-tiltag som læderindtræk, 21 tommer fælge, orange bremsekalibre og sort tag.
7X står på Geelys SEA-platform (Sustainable Experience Architecture), der er noget nær en teknologi-bombe. Ladeeffekten fra 800 volts-platformen er 360 kW. Men i de rigtige stik kan den lade med helt op til 480 kW.
Vidste du at?
Hvis vi igen tager fat på Zee… Hvad?
Altså Zeekr. Navnet. Om det er et par stykker af de 500 Zeekr-ingeniører i Göteborg, der har fået tanken, eller om navnet er opstået i Geely-hovedkvarteret i Kina, vides ikke. Uanset hvad ved jeg ikke helt, om man skal trække på skuldrene eller udbryde “genialt” over følgende forklaring. Jo, det ved jeg godt: Det første.
Men altså – navnet: “Ze” er zero (nul), der ofte bruges i forbindelse med biler, der ikke udleder CO2. Det ekstra “e” er lig med evolving electric era (burde der i navnet så have været tre ekstra gange “e”, altså Zeeeekr…?). Og endelig “kr”, der står for krypton. En ædelgas, som lyser, når der sættes strøm til. Så derfor det helt indlysende: Zeekr.
Nå, ikke mere om navnet: Moderskibet Geely har pt. 14 mærker under sig, og første Zeekr-model (001) er fra 2021. I 2023 nåede Zeekr til de første to europæiske lande, og i år kom mærket til Danmark, hvor der indtil videre er fire forhandlere.
Over hele Zeekr-hjemmesiden står “Europa” og “Sverige”, og det må vel til dels skyldes, at det kinesiske ejerskab potentielt kan være en hæmsko. Da tiderne kalder på større politisk forbruger-opmærksomhed, er det ikke nødvendigvis godt at være ejet af en virksomhed i verdens største diktatur, hvor efterretningstjenesten til enhver tid kan kræve al data fra alle virksomheder udleveret.
Måske derfor har Zeekr ligesom Volvo behov for at distancere sig fra og nedtone det kinesiske. På Zeekrs hjemmeside møder man overskrifterne “10 års europæisk erfaring”, “baseret i Europa” og “europæiske R&D Center”, inden der langt nede og med mindre tekst under overskriften “intelligente fabrikker” første gang står “Kina”.
Hvordan er førerpladsen?
At Zeekr 7X vil bide skeer med de tyske premiummærker, står klart, når man tager plads i det gode førersæde med de mange indstillingsmuligheder. Komforten er tårnhøj ligesom samlekvaliteten. Når man derefter kigger grundigt på og lader håndfladerne berøre de lækre materialer, står det lige så klart, at Zeekr overstråler Audis nuværende finish og materialevalg.
Her på Hvilkenbil holder vi meget af knapper og kontakter, der siger “klik” og lader fingrene mærke, at ordren er opfattet. Og vi går ikke af vejen for at skælde ud på skærmbetjening. På den anden side roser vi knappe- og kontaktfri Tesla for den velgennemførte og intuitive skærmbetjening, som man nemt gør sig fortrolig med. Uden at føle sig som en trafikant, der konstant kører med øjnene rettet mod skærmen.
Måske Tesla har været en inspirationskilde for Zeekr, for størstedelen af betjeningen foregår som i Tesla via den store skærm. Også i Zeekr er softwaren hurtig, svarer kvikt, og menuerne bliver hurtigt nemme at finde rundt i. Efter kort tids brug og oplæring i brug af skærmen og dens menuer er der ikke meget at komme efter.
Klimaindstillingerne er altid tilgængelige nederst på skærmen. Den EU-dikterede fartgrænse-advarsel kan sammen med den rigeligt emsige førerovervågning hurtigt deaktiveres ved at swipe ned fra toppen af skærmen. En menu, der med fordel kan lagres som en genvejsknap på rattet, da de skal udkobles ved hver start.
Alle andre indstillinger findes under bil-ikonet nederst til venstre på skærmen. Man kan også benytte stemmestyring til en del ting. Assistenten opfatter overraskende meget og er som regel til at forstå.
Hvordan opleves kabinen?
Pladsen på bagsædet er nærmest overdådig med rigelig plads til tre fuldvoksne med lange ben og store fødder. Afstanden fra sædehynde til gulv er tilstrækkelig til, at man skal have meget lange ben, før man sidder med lårene i en anstrengende vinkel. Bagdørene åbner næsten 90 grader og gør det nemt at komme ind og ud.
Bagklappen er elektrisk, rummet ikke prangende, men tilfredsstillende stort: 539 liter. Med bagsædets ryglæn lagt ned sluger den 1.978 liter, og under fronthjelmen et frunk på 42 liter. I Core og Long Range med kun en elmotor – på bagakslen – er frunket lidt større.
Er sikkerheden i orden?
Zeekr 7X er solid og sikker. Uden den mindste rysten på hånden scorede den de maksimale fem stjerner i Euro NCAP’s 2025-test. Dens behandling af bløde trafikanter er i tilfælde af påkørsel lidt for håndfast, men ellers er der stort set lutter roser. Ganske som man kan forvente af en svensk-udtænkt bil.
De aktive sikkerhedssystemer forhindrer ulykker, som de skal. At de i den virkelige hverdag kan opleves som irriterende, bedømmes ikke. Den adaptive fartpilot har dog en lille snert af irriterende kineserier over sig. Problemet er, at den tøver kortvarigt efter aktivering, så aktiverer man den f.eks. ved 60 km/t og slipper speederen i den tro, at teknikken har overtaget kontrollen, mister bilen mærkbart fart, inden fartpiloten vågner og lige så mærkbart accelererer op til de valgte 60 km/t.
Det avancerede head-up-display, der bl.a. viser vognbaner og medtrafikanters færden, virker heller ikke optimalt. Fra en vis hastighed dukker modkørende biler først op i head-up-displayet, efter at de i den virkelige verden har passeret. Vejskiltegenkendelsen var heller ikke 100 procent fejlfri.
Lad os håbe, at softwareopdateringer får has på de skavanker. Se også video her:
Hvordan kører den?
2,5 ton er kampvægten for Zeekr 7X Privilege, og den er dermed tæt på at være lige så bastant som den lidt større BMW iX. Men ganske som med Polestar 4 formår Zeekr 7X at kamuflere kiloene. Større fartbump og andre ujævnheder filtreres trods de store 21 tommer hjul væk, og det kan sagtens være, at Privilege-luftundervognen skal have den del af den ære. Jeg har desværre ikke prøvet den med standardundervogn.
Som langtursbil er dens komfort nærmest uovertruffen, og den får prædikatet alleskönner, for selv ved test af de dynamiske egenskaber er den klippestabil.
Lader man en del af de 630 hk komme til udfoldelse, forceres skarpe sving og forkert hældende kurver kompetent og pålideligt. Der er aldrig optræk til den mindste Kina-understyring. Hvilket ikke er hverdagskost, når det kommer til elbiler og i særdeleshed kinesiske elbiler. Mon ikke Zeekr har kunnet trække på køredynamik-knowhow fra især Polestar, der om nogen formår kunsten at formidle køreglæde.
Hvordan er motor og opladning?
Ladeeffekten på 360 kW og en lynladetid på 16 minutter fra 10 til 80 pct. af batteriets kapacitet på 100 kWh er mildest talt bekvemt. At den tilmed i de kraftigste lynladere hjemme i Kina teoretisk set kan konsumere 480 kW i timen er nærmest vildt.
I Danmark er de kraftigste lynladere lige nu på 400 kW. På en god dag. Det lykkedes mig ikke at finde en Circle K-lynlader, hvor jeg var alene hjemme. Så jeg måtte dele med en anden elbilist og nåede derfor ikke et målbart resultat.
7X Privilege er med de to elmotorer og store 21 tommer hjul sat til et forbrug på 5,01 kilometer pr. kWh. Det gør ikke, at 7X’erens appetit på strøm kan rubriceres som mådeholdende. Men på den anden side heller ikke, at den konsumerer strøm, som en engelsk fodboldtilskuer nedsvælger øl på pubben efter lørdagens kamp.
Og dog. På motorvej med 130 km/t på en fem grader kold dag med stærk vind røg forbruget helt op på 3,7 km/kWh. Det øjebliksbillede bekræfter, at mange kilo, SUV-facon og dermed meget luft, der skal flyttes, sammen med høj hastighed er en dræber for elbiler.
Chokket fortog sig dog. Samlet set over 500 kilometers varieret kørsel med rundt regnet 30 pct. motorvej, 50 pct. landevej og resten bykørsel præsterede den ganske fine 4,7 km/kWh. Det vil sige en rækkevidde på cirka 450 km; den officielle er knap 100 kilometer mere.
7X AC-lader som standard med 22 kW, og det er dobbelt så meget som standarden hos de fleste konkurrenter.
Passer prisen?
Prisen passer i den grad. Hvilkenbil anbefaler at gå efter Long Range-modellen med længst rækkevidde (615 km) til 440.000 kr. Inklusive en anden metallakering end den standard-hvide er prisen 450.000 kr., og du mangler intet.
En halv million kroner for topmodellen er også tæt på billigt. Og det samme er den med alle felter krydset af på listen over udstyr (535.000 kr.).
Er der alternativer?
Den danske Zeekr-importør gør som nævnt meget ud af at fokusere på de tyske premiummærker som 7X’erens primære konkurrenter. Så lad os gå med på den præmis og indlede dér. Vi tager udgangspunkt i topmodellen Zeekr 7X Privilege med alt i udstyr, 543 kilometers rækkevidde, en ladeeffekt på 360 kW, firehjulstræk og 630 hk til 535.000 kr.
Audi Q6 Ultra e-tron Quattro, BMW iX M70 xDrive, Mercedes-AMG EQE SUV 53 4Matic og Porsche Macan Turbo koster fra 850.000 til næsten halvanden million kroner, hvis de skal matche 7X-topmodellen på udstyr og præstationer. Ud fra den premium-præmis er sagen klar: Zeekr 7X Privilege er uden sammenligning det bedste køb.
Man kommer dog ikke udenom Tesla Model Y. Uanset hvad Zeekrs danske PR-folk måtte mene. Model Y Performance kører 580 km på en opladning, ladeeffekten er 250 kW, og den har 460 hk. Den koster inklusive avanceret autopilot og metallak 553.000 kr.
Søsterbilen Polestar 4 har en rækkevidde på 590 km, yder 544 hk, og ladeeffekten er 200 kW. Den koster med det hele 581.000 kr.
Som rosinen i pølseenden kommer en anden lynkineser. Ingen kommer op på siden af Xpeng G6 AWD Performance til beskedne 386.000 kr. G6’erens maksimale ladeeffekt er 451 kW, rækkevidden er 510 km, og de to elmotorer yder tilsammen 487 hk.
Zeekr 7X er dog efter Hvilkenbils overbevisning en langt mere velfungerende bil end Xpeng G6, og 7X står umådeligt stærkt, uanset hvem konkurrenten er.
Konklusion
For: Køreegenskaber, udstyr, plads i kabinen, ladeeffekt, garanti, værdi for pengene.
Imod: Nogle funktioner tøver, kinesisk-ejerskab.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Zeekr 7X Privilege AWD
Vejl. pris: 499.900 kr.
Pris billigste (Core RWD): 399.900 kr.
Privatleasing: 5.795 kr./måned v. 15.000 km/år og en førstegangsydelse på 24.995 kr.
Privatleasing billigste (Core RWD): 4.495 kr./måned
Årlig ejerafgift: 840 kr.
Garanti (mekanisk): 5 år/100.000 km + 5 års serviceaktiveret garanti eller 100.000 km
Garanti (batteri): 8 år/160.000 km
Garanti (lak/rust): 4/12 år
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2025)
Antal airbags: 9 (inkl. centerairbag)
Længde/bredde/højde: 479/193/165 cm
Akselafstand: 290 cm
Bagagerum + frunk: 539/1.978 liter + 42 liter
Køreklar vægt: 2.535 kg
Anhængervægt: 2.000 kg
Batterikapacitet (brutto/netto): 100/97 kWh
Rækkevidde (WLTP): 543 km
Forbrug (WLTP): 5,01 km/kWh (19,9 kWh/100 km)
Forbrug i test: 4,7 km/kWh (21,3 kWh/100 km)
Ladeevne: 360 kWh DC (op til 480 kWh) / 22 kWh AC
Opladningstid: Ca. 16 minutter (10-80 pct. ved lynlader), ca. 5,5 timer (0-100 pct. ved 22 kW AC)
Effekt/moment: 470 kW (630 hk), 710 Nm, firehjulstræk
0-100 km/t: 3,8 sek
Topfart: 210 km/t
Særligt standardudstyr:
Aut. nødbremse m. fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot m. aktiv vognbaneassistent m. følgefunktion og vejbanefastholdelse, vejskiltegenkendelse, advarsel om trafik v. udstigning, advarsel om krydsende trafik for og bag, Matrix LED-forlygter m. aut. op- og nedblænding, head-up-display, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl og sidespejl i førersiden, elektrisk justerbare sidespejle m. varme og klapfunktion, p-sensorer for og bag, 360 graders kamera, aut. parkering, 13 tommer førerdisplay, 16 tommer infotainmentskærm, elektrisk justering af rat, 8-vejs elektrisk justerbare forsæder m. memory, 4-vejs elektrisk lændestøtte på førersæde, elektrisk justering af bagsæderyglæn, 3-zonet klimaanlæg, varme i sæder, rat og bagsæder, læderindtræk, 800 volt-platform, varmepumpe, V2L-forberedt, aktiv luftaffjedring, navigation, Zeekr lydsystem m. 10 højttalere og subwoofer, bluetooth, trådløs Apple CarPlay/Android Auto, 2 styk trådløs opladning af mobiltelefon, stemmestyring, digital nøgle, elektrisk bagklap, panoramaglastag, 21 tommer alufælge, orange bremsekalibre.
Metallak: 10.000 kr.
Anhængertræk: 18.995 kr.
Komfortpakke (elektriske døre, massage i forsæder, ventilation i for- og bagsæder, 4-vejs elektrisk justerbar lændestøtte i passagersæde, elektrisk solgardin i bagdøre): 25.000 kr.






