Mercedes EQE SUV er kongen af komfort

eqe suv

BILTEST: EQE SUV er bundsolid, komfortabel som få, forbruget er fornuftigt, og så er den ikke urimeligt dyrere end sedanen EQE.

Hvilken bil?

Skal det være luksus, skal det være elektrisk, og skal det være SUV? Hvis ikke pengepungen begrænser indkøbet, så er Mercedes EQE SUV et godt svar på de tre spørgsmål.
Hvilkenbil tester her mellemudgaven EQE SUV 350 med firehjulstræk til lige over 820.000 kroner. Dens 89 kWh-store batteri giver en rækkevidde på 556 kilometer, men kan man leve med én elmotor, baghjulstræk og færre kilo på anhængertrækket, er rækkevidden 617 km og prisen 787.000 kr. Den billigste med 577 kilometers rækkevidde koster 750.000 kr.
EQE SUV er ret velekviperet med en solid omgang sikkerheds- og komfortudstyr, dog med mangler – se faktaboksen nederst i artiklen. Så såre man tilkøber ekstraudstyr, er der optræk til, at prisen stikker af.
SUV’ens lavstammede bror er sedanen EQE, og listeprisen på den baghjulstrukne 350+ med 673 kilometers rækkevidde er 738.000 kr., altså 49.000 kr. mindre end den tilsvarende SUV med 617 kilometers rækkevidde.

Vidste du at?

Hvis ikke du er hjemme i Mercedes-bogstaverne, så er det ikke så svært. A, B, C, E og S, hvor A er den mindste model og S den største. Q betyder elektrisk og SUV betyder … ja, opstyltet fætter, men som oftest ikke terrængående, bare højere.
EQE SUV er 17 centimeter højere end sedanen, men otte centimeter kortere og med ni færre centimeter mellem akslerne.

SUV’en vejer knap 200 kilo mere end sedanen og fremstår som en massiv basse. Om den visuelt er vellykket, er en smagssag – omgivelsernes reaktioner i testperioden var meget forskellige.

Hvordan er førerpladsen?

Først og fremmest sidder man aldeles fremragende i de multijusterbare sæder, finishen er fed, og de to store skærme står lysende klart. Man føler sig på mange måder hensat i luksus, men antallet af forskellige materialer anvendt på og omkring instrumentbordet forstyrrer mit blik og æstetikken.
Særligt den sorte pianolak under den 12,8 tommer store skærm i midten er et utidssvarende materiale, der nærmest har suget ufattelige mængder fedtede fingre og støv til sig, allerede inden man har spændt selen.
Knapperne på rattet er en mærkelig kombination af trykknapper og den swipende slags, der svarer tilbage med det, der hedder haptisk feedback. Vellykket er det ikke, da risikoen for at gøre noget forkert fylder for meget.
På infotainmentskærmen betjener man de mest brugte funktioner som elbagrude og klimaanlæg, der tilgås direkte. Aktivering af sædevarme kræver dog mere end én berøring på skærmen, og så begynder det at være tricky. Også selvom skærmen reagerer hurtigt.

Hvordan opleves kabinen?

Generelt er kvaliteten af materialerne høj, og på bagsædet er der god plads i alle retninger og uden en kardanboks til at genere personen på den midterste plads. Vinduerne er store, så udsynet er godt fra alle pladser, og mellem forsæderne sidder friskluftdyser.
Motorhjelmen på EQE SUV kan slet ikke åbnes, så ladekabler må opbevares i bagagerummet, og det er ikke optimalt. At forreste klap er lukket til, betyder også, at påfyldning af sprinklervæske sker gennem en lille klap på venstre forskærm.

Er sikkerheden i orden?

Euro NCAP dryssede i 2023 fem store stjerner ud over stjernen fra Stuttgart, så her synes der ikke at være noget at komme efter.
Oplevelsen bag rattet er også, at de aktive sikkerhedssystemer som for eksempel adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent og advarsel mod bagfrakommende cyklister ved åbning af døre fungerer overbevisende. Dog kunne man måske godt ønske sig, at den rutebaserede tilpasning af hastigheden, hvis man vælger at holde den aktiveret, var en smule mere forudseende og i lidt bedre tid reducerer hastigheden fra eksempelvis 80 til 50 km/t. Nedbremsningen påbegyndes først, når byskiltet er passeret.
En enkelt gang oplevede jeg også, at samme feature indrettede min hastighed efter den, der var gældende på den tværgående landevej, som jeg lige var kørt under på motorvejen.
Vejskiltegenkendelse og advarsel mod krydsende trafik skal tilkøbes, og det får Mercedes ikke ros for.
EQE SUV har airbag ved førerens knæ og airbag mellem forsæderne – sidstnævnte får dog en kritisk anmærkning af Euro NCAP for ikke at fungere tilstrækkeligt effektivt til alle personstørrelser i sæderne. Se også Euro NCAP’s video herunder.

Hvordan kører den?

EQE SUV aspirerer til titlen som komfortkonge. Dens undervogn er sat op med fokus på at gøre livet behageligt, hvor små ujævnheder som kloakdæksler opsuges gelinde og uden tab af velvære og kontrol.
Vægt, fysisk størrelse og affjedringen gør selvfølgelig, at den hverken kan eller skal køres som en “hothatch” på de små veje, selvom Mercedes angiver, at den formår netop dette på en sporty måde. Alt er jo relativt.
På komfort-plussiden tæller også de fremragende sæder og ikke mindst det utroligt lave støjniveau. Få biler er så tyste, og sammenlagt gør det EQE SUV til en bil, man gerne og uden problemer tilbringer mange timer i.
De intelligente LED-forlygter – Digital light, ekstraudstyr til 26.000 kr. – fungerer perfekt i forhold til hverken at blænde mod- eller medkørende.

Hvordan er motor og opladning?

Ydelsen på 215 kW – omregnet 292 hk – er fuldt tilstrækkeligt og kan skyde bassen fra stilstand til 100 km/t på mindre end syv sekunder. Firehjulstrækket gør, at man ikke mister fodfæste.
Den officielle rækkevidde er i 350 4Matic 556 km på en varm, vindstille julidag med medvind.

Hvilkenbil testede i temperaturer omkring frysepunktet med op til fem personer og oppakning ombord, og trods en del kørsel på motorvej lykkedes det faktisk at hive cirka godt 400 kilometer ud af den, hvilket omregnet svarer til cirka 4,6 kilometer pr. kilowatt-time. Det er acceptabelt.

Lynladning foregår med op til 170 kW, og med forvarmet batteri og en batteristand på omkring 10 procent var vi kortvarigt deroppe. Fra 25-30 og op til cirka 80 pct. faldt ladehastigheden til 110-120 kW, og det er godkendt.
Er anhængertræk et “must”, så vær opmærksom på, at den baghjulstrukne må trække 750 kilo, men med træk på alle fire er 1.800 kilo muligt.

Passer prisen?

Discount er ikke et ord, man kan hæfte på Mercedes, så en startpris på 750.000 kr. og dermed en merpris i forhold til sedanen EQE på op mod 50.000 kr. er absolut rimeligt.
Man skal dog være opmærksom på, at Mercedes tager sig godt betalt. Især for pakker – AMG Premium-pakken, som testbilen var udstyret med, koster mægtige 160.000 kr.

Er der alternativer?

Udgangspunktet er testbilen 350 4Matic med 556 kilometers rækkevidde til 821.000 kr. Audi Q8 55 e-tron Quattro har en rækkevidde på 574 km og er 70.000 kr. billigere, BMW iX xDrive50 har batteri til 599 km, men koster 1,1 mio. kr. iX xDrive40 med beskedne 412 kilometers rækkevidde koster 758.000 kr.
På papiret er den kinesiske, fuldt udstyrede Xpeng G9 med firehjulstræk og en rækkevidde på 520 km til 600.000 kr. et alternativ. Om den reelt er det, afhænger formentlig meget af øjnene, der ser.
Et helt andet kinesisk alternativ er den kommende 7-personers Volvo EX90 med 585 kilometers rækkevidde til 952.000 kr.

Konklusion:

For: Plads, komfort, solid, letbetjent.
Imod: Garanti, pris.
Hvilkenbil siger: 
Pris og kvalitet følges ad, og ja, vi er oppe i de højere luftlag. Men EQE SUV er ubetinget en af de fedeste elbiler, som redaktionen har kørt. Luksuriøs, komfortabel som ingen andre, letkørt og bare bundsolid. Merprisen på 40.000-50.000 kr. i forhold til sedanen EQE er rimelig. Vi er tæt på fuld plade, men prisen får os til at besinde os til fem stjerner.

FAKTA: Mercedes EQE SUV 350 4Matic

Vejl. pris, inkl. lev.: 820.554 kr.
Anslået kontantrabat: * 30.000 kr.
Pris billigste (300): 750.544 kr.
Privatleasing: Pt. ikke muligt.
Årlig ejerafgift: 780 kr.
Garanti (bil/lak/rust): 2/2/2 år
Garanti (batteri): 10 år eller 250.000 km (alt efter, hvad der kommer først)
Sikkerhed (Euro NCAP): (2023)
Antal airbags: 8 airbags (inkl. center- og knæairbag)
Længde/bredde/højde: 486/194/169 cm
Bagagerum (min/max): 520/1.675 liter
Vægt: 2.485 kg
Anhængervægt m/u bremser: 750/1.800 kg
Batterikapacitet (netto): 89 kWh
Rækkevidde (WLTP): 556 km
Forbrug: 5,2 km/kWh (19,1 Wh/100 km)
Forbrug i test: 4,6 km/kWh (21,5 Wh/100 km)
Ladeevne: Op til 170 kWh DC
Opladningstid: 25 minutter (0-80 pct. ved DC-lynlader), ca. 8 timer (0-100 pct. ved 11 kW AC)
Effekt: 215 kW (svarer til 292 hk)
0-100 km/t: 6,6 sek
Topfart: 210 km/t

Særligt standardudstyr:

Automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent, blindvinkelassistent, rutebaseret tilpasning af hastigheden, advarsel mod trafikanter v. åbning af døre, high performance LED-forlygter m. fjernlysassistent, opvarmet sprinklersystem, 2-zonet klimaanlæg, nøglefri betjening, opvarmede og eljusterbare forsæder, 12,3 tommer instrumentdisplay, 12,8 tommer infotainmentskærm, lydsystem, navigationsanlæg, stemmestyring, Apple CarPlay/Android Auto, trådløs opladning af mobiltelefon, tonede ruder bag, 20 tommer alufælge, metallak. (*Anslået af hvilkenbil.dk)

Speciallak: 14.712-46.066 kr.
22 kW AC-lader: 14.861 kr.
Digital light (bl.a. intelligent fjernlysassistent): 25.930 kr.
Varme i rattet: 5.573 kr.
Head-up-display: 16.198 kr.
Sideairbags bag: 5.646 kr.
Opvarmet forrude: 8.618 kr.
Anhængertræk m. trailerstabilisering: 12.482 kr.
Læderindtræk: 29.720 kr.
Nappalæder: 33.733 kr.
Varme i bagsæde: 5.350 kr.
4-zonet klimaanlæg: 9.957 kr.

Premium-pakke med bl.a. Førerassistentpakke Plus (bl.a. vejskiltegenkendelse, advarsel mod krydsende trafik, undvigemanøvre-assistent), Digital Light, 22 kW-lader, parkeringspakke med 360 graders kamera, ambiente belysning, Burmester surround sound system, panorama el-skydetag: 97.000 kr.

AMG Premium-pakke med bl.a. Førerassistentpakke Plus (bl.a. vejskiltegenkendelse, advarsel mod krydsende trafik, undvigemanøvre-assistent), Digital Light, 22 kW-lader, parkeringspakke med 360 graders kamera, ambiente belysning, Burmester surround sound system, panorama el-skydetag + diverse AMG-udstyr): 160.000 kr.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here