Sveriges trafikstyrelse advarer mod kinesiske biler

biler fra kina

Kinesiske biler udgør en sikkerhedstrussel, fastslår den svenske trafikstyrelse i ny rapport. Styrelsen frygter overvågning og mulig fjernstyring af bilerne.

Trafikverket, Sveriges svar på den danske Trafikstyrelse, sætter nu tydelige ord på nogle af de sikkerhedspolitiske bekymringer, der i stigende grad forbindes med kinesiske biler.

Efter at Säpo, det svenske politis efterretningstjeneste, har udpeget Kina - sammen med Rusland og Iran - som de største trusler med Sverige, følger Trafikverket op med nogle konkrete trusler inden for transportsektoren.

I en ny rapport fremhæver Trafikverket især en række trusler ved kinesiske elbiler (afsnit 4.1.1., side 35

Biler indsamler data

Det drejer sig især om de data, som kinesiske elbiler indsamler, når de kører rundt på svenske veje.

"Teknikken i dagens biler åbner for yderligere sårbarheder, som må adresseres,” skriver Trafikverket i rapporten. Og kommer i samme kapitel med en klar henvisning til Kina:

“Lande, hvor lovgivningen kræver, at selv private firmaer skal videregive informationer til landets efterretningstjeneste, kan indebære en informations-sikkerhedsrisiko."

Kryptering er ikke nok

Trafikverket advarer også mod at stole på, at kryptering af data giver tilstrækkelig beskyttelse.

“Stjålen information opbevares indtil de teknologiske fremskridt inden for kvantecomputere gør det muligt at dekryptere informationerne,” konkluderer rapporten.

Trafikverket henviser konkret til de meget omtalte eksempler fra det norske Lion Cage-projekt, hvor sikkerhedsspecialister har undersøgt datasikkerheden i kinesiske biler.

Lion Cage har blandt andet afdækket, hvordan en kinesisk Nio forsøger at sende data, selv når den holder parkeret dybt nede i en fjeldgrube uden internetforbindelse. En del af datastrømmen går til en ukendt modtager. Nio’en kobler sig også på det statslige, kinesiske satellitsystem BeiDou, der også benyttes af det kinesiske militær.

Kan overtages og fjernstyres

I en anden sag har Lion Cage afsløret, hvordan kinesiske Yutong-busser kan overtages og fjernstyres fra andre lande. Yutong-busser kører også i flere danske byer.

At overvågning og brud på datasikkerheden er alvorlig, understreges af, at rapporten omtaler, hvordan det er lykkedes den russiske efterretningstjeneste GRU at hacke sig ind i 10.000 trafikovervågningskameraer i Ukraine, Rumænien, Polen, Ungarn og Slovakiet. På den måde kunne russerne kortlægge transporter til Ukraine i realtid, og dermed øge muligheden for at sabotere eller bombe transporterne.

Advarer norsk politi

Også i Norge advarer sikkerhedseksperter norsk politi mod at købe kinesiske biler. Og det gælder også et mærke som Volvo, som mange opfatter som svensk, men som er ejet af kinesiske Geely. Dermed er Geely underlagt kinesisk lov om at udlevere data, hvis de kinesiske myndigheder kræver det.

Også herhjemme advarer danske eksperter mod at være naive. Vi bekymrer os for lidt om datasikkerhed - også i moderne biler, sagde IT-sikkerhedsekspert hos Datatilsynet Allan Frank i et interview med Hvilkenbil tidligere i år.

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here