Bilfabrikkerne har stadig svært ved at opgive realistiske tal for brændstofforbrug. Tysk test afslører afvigelser på næsten 37 pct. VW Up er bedst, Audi A3 værst.
20, 25 eller endda 30 km/l. Det skorter ikke på flotte tal i bilfabrikkernes glittede brochurer, når der skal prales af, hvor langt man kan køre på literen med moderne motorteknik. Forbrugstallene ser imponerende ud, og det er et stærkt salgsargument i tider, hvor en liter benzin typisk koster 12 kr. og formentlig rammer 15 kr. ved udgangen af dette årti.
Men som mange frustrerede bilejere ved, er det ofte mere end svært at få de fine forbrugstal i brochurerne til at stemme overens med virkelighedens brændstofforbrug. Samme oplevelse har vi her på hvilkenbil’s redaktion – og vores tyske kolleger på AutoBild beviser nu sort på hvidt, hvor galt det står til.
Ud af alle de biler som magasinet har testet i år, har ingen af de nye bilmodeller levet op til EU-normen for gennemsnitligt forbrug – og ingen har været bedre. Samtlige biler er derimod dumpet, når det gælder om at leve op til bilfabrikkernes løfter.
Nogle mere end andre. Vi har plukket lidt i listen og bringer her en liste over de 10 modeller, der er mest interesse for på det danske marked.
Største synder er den nye Audi A3 med VW-familiens velkendte 1,6 liters TDI-diesel med 105 heste. På papiret en beskeden arbejdshest, der kører 26,3 km/l i gennemsnit. I AutoBilds test kommer A3 ud med mere tørstige 19,2 km/l – en rekordstor afvigelse på 37 pct. Det kan man dårligt kalde ”vorsprung durch Technik” – snarere falsk varebetegnelse.
Så går det straks bedre for en af de mest nøjsomme – og ærlige – biler i testen. Vi bliver i VW-familien, for Audi A3’s lille nevø, VW Up med 3-cylindret 75 hestes motor lover et gennemsnitligt brændstofforbrug på 21,3 km/l – og klarer det næsten: 20,4 km/l måler AutoBild, en relativt beskeden afvigelse på 4,3 pct. og formentlig lidt lettere at tilgive for folkevogns-forbrugere end Audi-liebhavere.
10 populære bilers reelle brændstofforbrug (opgivet/målt forbrug/afvigelse i pct.):
VW Up 1,0 75 hk: 21,3 km/l – 20,4 km/l: 4,3 pct.
Skoda Citigo 1,0 60 hk: 24,4 km/l – 22,7 km/l: 7,3 pct.
VW Passat 2,0 TDI 140 hk: 21,7 km/l – 19,6 km/l: 10,9 pct.
BMW 320d 2,0 163 hk: 24,4 km/l – 21,7 km/l: 12,2 pct.
Skoda Fabia 1,2 TSI 86 hk: 19,6 km/l – 16,7 km/l: 17,7 pct.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 hk: 20,0 km/l – 16,9 pct.
VW Golf 1,4 TSI 122 hk: 19,2 km/l – 15,6 km/l: 23,1 pct.
Opel Astra 1,4 120 hk: 18,2 km/l – 14,3 km/l: 27,3 pct.
Toyota Yaris Hybrid 100 hk: 28,6 km/l – 21,7 km/l: 31,0 pct.
Kia Ceed 1,6 CRDi 128 hk: 26,3 km/l – 21,7 km/l: 31,0 pct.
Audi A3 1,6 TDi 105 hk: 26,3 km/l – 19,2 km/l: 36,8 pct.
Kilde: AutoBild (procenttal er afrundede)
Læs mere: Rapport – bilfabrikker manipulerer med brændstofforbrug
Skoda Octavia Elegance 1,4 TSI – DSG7 fra september 2009 er til 90.000 km eftersyn i dag. Normtal 15.9 km/l – Mit forbrug til dato 16,09 km/l. Inkluderer også 3 ture til Italien med 4 personer + bagage. Laveste gennemsnit 12,78 km/l – Højeste gennemsnit 18.60 km/l
Jeg har en Audi A3 TDIe, som er sat til 25.5 km/l, og de sidste par år har den i snit kørt 23-24 km/l, men den sidste måned klarer den lige 20 km/l, og jeg har tjekket dæktrykket. Hvad kan være årsagen, for jeg har uændret kørselsmønster ?
Hej Per. Den er svær – har du skiftet brændstofmærke? En anden mulighed oplevede jeg sidste år med min egen bil, hvor bremserne hang en smule – det kunne aflæses på brændstoføkonomien. Endelig kan det skyldes vejret. Sidste måned har været kold og med stedvis glatte veje – begge dele øger sædvanligvis brændstofforbruget. Med venlig hilsen Jens Velling, hvilkenbil.dk.
Det er helt normalt at brændstofforbruget stiger ca. 20 pct. om vinteren, da dieselolien er tilsat petroleum for at mindske faren for at udskille parafin p.g.a. den lave temperatur.
Tak for svarene. Jeg har stadig min Audi A3 1.6 TDIe med 105 heste, og der er ingen hængende bremser og jeg kører alene. Med medvind og 80 km/t i 5 gear kan den klare 19-20 km pr. liter og det er et stort forbrug sammenlignet med fabrikkens tal.
Hej Per. Det lyder ganske vist rigelig tørstigt. Har du fået opgraderet motorstyringen efter ‘dieselskandalen’? Rundt omkring er der ejere af biler med denne motor, der melder om øget forbrug, efter at softwaren er blevet opdateret som krævet. Med venlig hilsen, Jens Velling, hvilkenbil.dk.
Jeg har en Audi A3 Sportback 1.6 TDIe , som på en rigtig god dag med medvind kan kravle op på 19-20 km pr. liter. Da den var ny, kørte den ofte 25 km/liter, men det er utænkeligt nu.
Forbruget er sjovt nok det samme året rundt. I maj 2017 fik jeg opdateret software, da bilen var en del af dieselskandalen, og det øgede forbruget med ca. 1,5 – 2,0 km mindre pr. liter.
En Audi er en dejlig bil, men de er tørstige.
Lige en lille opdatering.
Min Audi klarer nu fint 23 km pr. liter. Jeg skiftede fra Shell til at tanke hos Ingo, og med det samme blev den igen økonomisk. Det lyder mærkeligt men ikke desto mindre sandt.
Jeg har lige købt en Skoda Fabia 1,2 TSI DSG 110 HK fra ’16, som jeg ikke kan få til at køre længere end godt og vel 14 km/l! Den står til over 20km/L. Det er et vildt fald. Jeg er mildest talt skuffet.
Jeg har en VW High Up, 90 hk fra 2019 og et stort problem med benzinøkonomi: kørecomputer og Maps and More app viser begge under kørsel et løbende forbrug på mellem 19 og 21 km/l. Men hvad sker der, når jeg i min VW-app efterfølgende tjekker de forskellige tures km-tal og appens opgivede forbrug og så starter lommeregneren? En tur/retur København til Fyn hovedsageligt på motorvej viste 15 km/l og en tur/retur til Odsherred viste 16 km/l!?? Måler bilen forkert på benzinstanden i tanken eller måler elektronikken forkert under kørslen? Jeg må nu prøve på gammeldags maner med fyldt tank, triptæller og lommeregner. Er der nogen der allerede har gjort det?