Et tysk-kinesisk samarbejde om et avanceret solid state batteri kan revolutionere elbiler. Energitætheden er fire gange højere end normalt.
WeLion, en kinesisk batteriproducent, der satser på at udvikle avancerede solid state-batterier, har tilsyneladende opnået et bemærkelsesværdigt gennembrud. I hvert fald i laboratoriet, hvor det avancerede batteri opnår en rekordhøj energitæthed på 824 Wh/kg.
I runde tal er det fire gange så meget som de NMC (nikkel metal kobolt) batterier, de fleste elbiler benytter i dag. Energitætheden afgør rækkevidden, så teoretisk kan WeLions solid state batteri firedoble rækkevidden. Dermed taler vi om elbiler, der kan få op til 2.000 kilometers rækkevidde på en fuld opladning.
WeLions batteri indfrier også forventningerne til solid state-teknologien, der af mange anses for at blive det afgørende gennembrud for elbiler.
Kan tage flere år
Der er dog netop tale om en teoretisk værdi. Inden batteriet er færdigudviklet og især masseproduceret og klar til montering i elbiler, der skal køre i virkelighedens verden, kan der gå lang tid. Formentlig flere år. Så det er ikke en nyhed, der skal få nogen til at udskyde købet af elbiler. Snarere et indblik i, hvad vi kan forvente os af fremtidens batterier og elbiler.
WeLion selv antyder da også, at batteriet i første omgang bliver så dyrt, at det skal bruges i apparater, hvor sikkerhed trumfer prisen. Det kan for eksempel være i humanoide robotter.
Over 1.000 Wh/kg
Dyre råmaterialer til batteriets svovl-baserede elektrolytter er den helt store udfordring, fortæller WeLion.
Til gengæld er potentialet enormt. Ifølge WeLion kan energitætheden nå op på mere end 1.000 Wh/kg, når batteriet er færdigudviklet. Det svarer til fem gange så høj energitæthed som i moderne NMC-batterier - en helt vild værdi, der kan få stor betydning for elbiler.
Ikke alene kan det give en rækkevidde, der overgår de største dieselbilers. På lang sigt kan det også reducere behovet for lynladere. Meget kraftige elbil-batterier kan også gøre det endnu mere attraktivt at balancere elnettet ved at sende batteristrøm retur til nettet, når det er nødvendigt.
Tysk teknologi
En anden interessant detalje ved superbatteriet er, at det er udviklet i et kinesisk-tyske samarbejde. Den tyske kemigigant BASF har bidraget med materialer, der både reducerer batteriets vægt og brandrisiko.
WeLion har kun eksisteret i 10 år, men har allerede leveret batterier til kinesiske bilmærker som Nio og JAC.






I artiklen forudsættes at rækkevidde mangedobles da energitætheden er så meget højere.
Men. Kunne man ikke forestille sig at man lavede biler med de nye batterier med rækkevidde på fx 500 km, som vil dække 98% (påstand) af alles behov, og derved bare fik 4-5 gange mindre (fysisk størrelse) og billigere batterier?
Hvorfor gå efter 2000 km (eller væsenligt mere) rækkevidde? Det er velnde færreste, i hvert fald i vesteuropa, der har så langt mellem 2 ladepunkter? Så lyder det i mine ører smartere at gøre batterierne meget lettere og billigere og derved få bedre biler (lettere) der har en rækkevidde næsten alle kan leve med.
Hvad er den bedste business case.
1. Have kæmpekapacitet i millioner af dyre og tunge elbiler, for at spare på ladepunkter og kunne balancere elnettet
eller
2. Beholde ladeinfrastruktur på et niveau svarende til vesteurope, og have millioner af batterier der kun er 1/4 så store?
Umiddelbart lyder 2 som den vej man skal gå. Men jeg ved heller ikke hvad potentialet i at balancerer et elnet er. Men uanset, er det vel næppe i bilproducenternes direkte interrsse at gøre det...
Mon ikke det i praksis bliver som du foreslår?