Hvilkenbil’s redaktør, Jens Velling blogger om den lille livsstilsbil Opel Adam, der er mere cool end cute. Det er godt nyt for drengerøve – og formentlig også Opel.
For nylig læste jeg BilMagasinets test af Opel Adam. De hurtige drenges blad havde gjort en sjov observation under testen af Opel Adam: Mens en direkte konkurrent som Fiat 500, som Opel Adam på mange måder er designet til at hugge kunder fra, især tiltaler feminine bilkøbere, værdigede pigerne ikke tyske Adam så meget som et enkelt blik. Drengene, derimod, kunne sagtens spejle sig selv i kæmpefælgene, det selvsikre grin i kølergrillen og high-tech betjeningen af radio og navi via touchscreen som på deres smartphones.
Undertegnede havde nøjagtig samme oplevelse: Drengene kiggede og spurgte interesseret, pigerne var ligeglade. Og det er måske rigtigt gode nyheder for Opel, der godt kan bruge en succes til at stoppe hullet i den slunkne pengekasse.
Og hånden på gearstangen: Har verden brug for endnu en nuttet retro-mini? Nej, og da slet ikke når Fiat 500 er så dygtigt eksekveret, at man bare må slå overgivent ud med armene som en italiener på skørtejagt og sige ”bella donna”. Fiat sidder tungt på klassen for søde og charmerende minibiler, mens der ikke rigtigt findes et maskulint modstykke. Mini kommer tæt på, men selv Madonna har én og så er den dyr som en Audi.
Så Opel har fat i noget med Adam. Den fungerer perfekt som det maskuline modstykke til bilen, der ene mini har reddet Fiat. Hvor Fiat 500 er cute, er Opel Adam cool. Hvor Fiat 500 spiller på udseendet, satser Opel Adam på at give dig en mere sportslig og nærværende køreoplevelse. Og hvor selv Abarth-udstyr aldrig for alvor gør Fiat 500 macho, får 18-tommer fælge, carbon-detaljer og ternet loftshimmel Opel Adam til at strutte af testosteron. Eller som de siger hjemme i Rüsselsheim: Opel Adam er ”echt geil”.
Det mest retro ved Opel Adam er nok, at den appellerer til sønnerne af de fædre, der i deres unge dage brugte det mest af lærlingelønnen på at gejle deres gamle Opel’er op med alt fra dobbelte karburatorer til rævehaler.
En tunet Opel Ascona, Manta eller Calibra var engang den ultimative bildrøm for drengerøve. I dag ved sønnerne næppe, hvad en karburator var, men de kan – som deres fædre – se potentialet i at gøre en Opel til deres helt egen. Og med tusindvis af muligheder for at personliggøre din Opel Adam, er det netop dét marked Opel går efter.
Det er godt set af de gode folk i Rüsselsheim: Opel Adam er en maskulin Fiat 500 som nutidens drengerøve vil have den: Med mulighed for at lave dit eget design, putte nogle enorme fælge på og så selvfølgelig med en fed touchscreen og BlueTooth-forbindelse, så du kan streame yndlingsmusikken ud gennem Adams fede lydanlæg.
Så skidt med, at motorerne i Opel Adam minder om kværnen på en Puch Maxi sammenlignet med fars grovtunede Opel Manta – i dag er design og USB-stik vigtigere end hestekræfter og hækspoilere.
Læs testen: Opel Adam er en fed og funky fætter