Amerikanske forhandlere slår tusindvis af dollars af prisen for at holde lagrene af ladehybriden Chevrolet Volt nede. Herhjemme sælger ”Årets Bil 2012” slet ikke.
Det er svært at være først med det sidste: Da amerikanske General Motors i 2010 lancerede ladehybriden Chevrolet Volt, lignede den på mange måder redningen for en kriseramt, amerikansk bilindustri: En smart og miljøvenlig ladehybrid, der kunne køre 60 km på ren strøm, før en benzinmotor tog over og manede enhver skræk for at køre ”tør” i jorden. En teknisk triumf for en ellers underdrejet amerikansk bilindustri, der på det tidspunkt balancerede på randen af konkurs.
General Motors og de andre amerikanske bilgiganter lever som bekendt endnu. Det samme gør Chevrolet Volt, men det kniber gevaldigt med at sælge ”redningskøretøjet”. Ifølge det amerikanske bilmagasin Car and Driver ligger de amerikanske forhandlere inde med lagre til mere end et halvt års salg af Chevrolet Volt. For ikke at brænde inde med bilerne, er der – endnu en gang – indført heftige rabatter på 4-5.000 dollars for at holde liv i salget. Det svarer til godt 35.000 kr. på en bil, der i USA koster godt 260.000 kr.
At Chevrolet Volt stort set har tabt gnisten understreger blot, hvor svært det er at sælge miljøvenlige, nyskabende transportmidler i Guds og bilernes eget land. I juli måned blev der solgt 7.442 el- og ladehybrid-biler som Chevrolet Volt. Det svarer til én pct. af det samlede, amerikanske biler i juli – eller hvad de amerikanske bilforhandlere sælger af anderledes benzinslubrende pick-up trucks på en enkelt dag.
Herhjemme er Chevrolet Volt også en fuser. I Danmark og resten af Europa hedder bilen Opel Ampera, men Opel-forhandlerne har mere travlt med at støve Ampera’er af end at underskrive slutsedler: Således er der ikke solgt en eneste Ampera i Danmark i år.
Forklaringen er enkel. De danske afgiftsregler straffer ladehybrider som Volt og Ampera særligt hårdt, fordi teknikken med både el- og benzinmotor i forvejen er kostbar. Med 180 pct. registreringsafgift og 25 pct. moms ender udsalgsprisen på den nette sum af 650.000 kr. for en bil på størrelse med en Opel Astra.
Tesla S trækker læsset for elbilerne
Den europæiske udgave af Chevrolet Volt kom ellers fint fra start på det danske marked. I 2012 kårede sammenslutningen af danske motorjournalister den som ”Årets Bil i Danmark”. Siden er den gået over i historien som den hidtil dyreste og dårligst sælgende ”Årets Bil” herhjemme.
Lidt opmuntring er der dog for bilentusiaster, der håber på banebrydende og miljøvenlige biler som Chevrolet Volt. I USA går salget af elbiler faktisk 1,2 pct. frem, trukket af den massive succes for elbilen Tesla S, der storsælger med sin kombination af flot design og rekordlang rækkevidde på knapt 500 km.