Det kubeformede design ligner sig selv, men faktisk er Kia Soul ny fra inderst til yderst. 2. generation af den koreanske crossover er klar til salg til foråret.
Koreanske Kia har tilsyneladende taget ved lære af VW med 2. generation af Kia Soul. På samme måde som VW gør Golf til et design-ikon ved kun nænsomt at finpudse bilens design ved hvert generationsskifte, er der stort set ikke pillet ved de grundlæggende streger på Kia Soul. Den koreanske crossover spiller videre på forgængerens oprette, kubeformede design og markante designdetaljer som kølergrill og lygter. Faktisk skal man kigge to gange for at opdage, at der er tale om en helt ny udgave.
For alt er faktisk nyt. Koreanerne afslører ikke mange detaljer op til den officielle verdenspremiere på septembers biludstilling i Frankfurt, men det ligger fast, at Soul bliver en smule større. Største ændring er et interiør, der dropper den nuværende models hårde og billige plastic til fordel for materialer, der både skal være mere indbydende at se på og røre ved. Med yderligere et par cm mellem akslerne bliver der angiveligt også bedre plads på bagsædet.
Soul har tiltrukket en loyal kundegruppe blandt køberne af Kia modellerne, så det var vigtigt, at den helt nye model forblev tro mod det originale ikoniske design”, forklarer Benny Oeyen, produkt- og marketingchef hos Kia Motors Europe.
Motorerne fortæller Kia endnu ikke noget om. Der er dog begrundet håb om at Kias nye benzinmotorer med turbo finder vej til Soul. Diesel bliver formentlig Kias velkendte og velfungerende 1,7 liter med 115 eller 126 hk.
Kia Soul har været en solid succes for Kia på flere markeder, især i USA. Herhjemme har Kia Soul aldrig rigtigt slået an trods startpriser lige over 200.000 kr. Når den nye Kia Soul kommer til Danmark – formentlig i første halvdel af 2014 – rammer den dog ned i en bølge af kompakte crossover-biler som Renault Captur og Peugeot 2008, der alle spås et voksende salg, både i Danmark og resten af Europa.
Teknisk er Kia Soul en ”softroader”, der nok ligner en firehjulstrækker, men nøjes med forhjulstræk. Til gengæld er den en smule større og får dermed sin egen niche mellem Captur og 2008 på den ene side og de større Honda CR-V og Mazda CX-5 på den anden.