Opel Adam og Mitsubishi Space Star sjusker med detaljerne og må begge nøjes med fire stjerner i den nyeste EuroNCAP crashtest. Mazda 6 er til gengæld bundsolid.
Det er de små marginaler der skaber overskrifterne i den nyeste crashtest fra sikkerhedsorganisationen Euro NCAP.
To biler får i mere end en forstand ridser i lakken efter mødet med muren i NCAPs testlaboratorium: Livsstilsbilen Opel Adam (billedet) må nøjes med fire ud af fem stjerner, fordi den ikke i tilstrækkelig grad beskytter førerens brystkasse i den skrappe pæletest, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl med 29 km/t. Ifølge Euro NCAP er belastningen så kraftig, at karakteren i denne vigtige disciplin får den næst dårligste karakter ud af fire mulige. Det koster altså Adam en stjerne.
På sikkerhedssitet sikkerbil.dk får denne smutter følgende ord med på vejen af redaktør Leif Nielsen:
Opel Adam burde have kunnet præsentere et femstjernet resultat. Bilen er så ny, at Opel har haft rigelig tid til at tilpasse dens sikkerhed til de gældende Euro NCAP krav.”
I crashtestens anden minibil, den lidt større Mitsubishi Space Star, der måske – måske ikke er på vej til Danmark som afløser for Colt, er det noget så simpelt som en manglende selealarm, der koster den femte stjerne. Den lette Space Star slipper ellers godt fra mødet med muren, men da Euro NCAP kræver aktivt sikkerhedsudstyr som bl.a. selehuskere, er der ingen pardon. Ærgerligt, ja nærmest ufatteligt, at Mitsubishi vil give afkald på topkarakter blot for at spare udgiften til en selehusker: Enten er Mitsubishi blandt de få bilfabrikker, der er ligeglade med Euro NCAP stjerner, eller også kradser krisen for alvor på den japanske bilfabrik, der i dén grad savner en succesrig model i miniklassen.
For danske bilkøbere er der til gengæld stjerneregn over to velkendte favoritter: Både Mazda 6 og Toyota Corolla scorer begge topkarakteren fem stjerner uden problemer. Ifølge Euro NCAP er begge biler særdeles solide og med velfungerende sikkerhedsudstyr. I både Mazda 6 og Toyota Corolla overbeviser beskyttelsen mod piskesmæld – en disciplin, der ellers fortsat volder en del biler problemer.
Toyota Corolla kommer dog ikke til Danmark, hvor vi i stedet har Toyota Auris. De to biler deler dog i udstrakt grad teknik, så for danske forbrugere tjener Corollas tilfredsstillende crashtest mest til at understrege Auris’ høje sikkerhedsniveau.
Læs om de enkelte crashtests i detaljer på sikkerbil.dk, hvor du også kan se videoer af de 4 crashtests:
Mazda 6
Toyota Corolla
Opel Adam
Mitsubishi Space Star