Elbiler: Batterier har måske 35 pct. længere levetid end ventet

batteripriser

Ny forskning fra amerikansk universitet viser, at elbilers batterier formentlig har en længere levetid, end tidligere test har vist.

Hidtil har man testet elbilers batterier på forkerte måder. I virkeligheden er batteriernes levetid nemlig temmelig meget længere, påviser ingeniører og videnskabsmænd fra Stanford University i Californien i ny forskning.

På SLAC-Stanford Battery Center har man valgt det i virkeligheden helt oplagte. I stedet for at teste elbilernes batterier i laboratorier som hidtil har man i en periode på to år testet 92 lithium-ion-batterier derude, hvor de benyttes. Altså i rigtige elbiler, der kører rundt i den virkelige trafik.

Det vil sige, at testene har omfattet mange starter, accelerationer, nedbremsninger med regenerering og længere perioder, hvor bilerne har holdt stille. Motorvejskørsel, bykørsel, mange opladninger hjemme, færre ude i lynladere – og så videre. Altså en adfærd, der afspejler almindelige bilisters køremønstre.

Laboratorietest passer ikke med virkeligheden

Resultaterne er interessante: Jo mere testprocedurerne svarer til realistisk køreadfærd, desto mere tyder det på, at batteriernes levetid faktisk er længere, end de hidtidige vurderinger har vist. I nogle tilfælde er levetiden en tredjedel længere.

Konklusionen fra Stanford Battery Center er dermed, at elbil-ejere sandsynligvis kan bekymre sig endnu mindre om deres batteriers holdbarhed. Og at de – hvis det overhovedet kommer til at ske – først senere end hidtil antaget vil skulle foretage en dyr udskiftning af hele eller dele af batteriet.

De hidtidige testprocedurer har typisk fundet sted i laboratorier. Her har man under konstant belastning afladet batterierne for så at lade dem op igen og derefter gentage hele proceduren. Om og om igen.

Prisen på batterier falder

Selvom priserne på batterier de seneste 15 år ifølge publiceringen fra Stanford Battery Center er faldet med 90 procent, så udgør batteriet stadig en tredjedel af elbilens produktionspris.

Hvilkenbil beskrev for nylig analyser fra den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs og nyhedsbureauet Bloomberg. Analyserne viser, at priserne på batterier ventes at blive halveret fra 2023 til 2026.

Omregnet betyder det, hvis man skal sætte lid til analyserne, at de samlede udgifter til ejerskab i USA i 2026 vil være de samme for elbiler som for fossilbiler.

Har man lyst at nørde, kan forskningsartiklen fra Stanford Battery Center læses her.

Af redaktionen

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here