Det intelligente bilsæde forkæler dig og gør køreoplevelsen endnu mere behagelig med massage, ventilation og støtte ved kurvekørsel indbygget i sædet. Snart også i billigere biler.
Udstyr, som før var forbeholdt luksusbiler, vinder indpas i den almindelige bilpark.
På disse dages Frankfurt Motor Show præsenterer Continental, der foruden dæk, også udvikler elektronik og andet udstyr til biler, en prototype af et sæde med alle de teknologier, der er mulige i dag. Prototypen tilbyder massage og ventilation/varme. Det hele kan på forhånd indstilles til brugerens specifikke ønsker.
Det nye er, at luksussæderne er på vej til biler i lav- og mellemprisklassen. Continentals mål er at udbrede teknologier og muligheder, der ellers er forbeholdt biler i luksusklassen, biler i mellemklassen. Det gælder eksempelvis den teknologi, der automatisk indstiller ryglæn, sæde, ventilation og varme til den enkelte bruger og sikrer, at kroppen støttes optimalt.
I nogle sæder er der op til 11 elektriske motorer til at sikre den rette tilpasning. Alt sammen styret af ét tryk på en knap , der sørger for, at sædet straks indstiller sig til den pågældende bruger. Teknologien kan også integreres med bilnøglen eller smartphone, så man med et tryk på nøglen eller telefonen kan indstille sædet, allerede inden man sætter sig ind i bilen. Man kan for eksempel bruge sin computer eller tablet til at skræddersy et program, så alt omkring sædeindstilling, massageprogram og komfort er tilpasset ens eget behov.
“Denne teknologi kan leveres i flere niveauer og kan derfor også være aktuel i biler i lav- eller mellemprisklassen,” siger Georg Nielsen, administrerende direktør i Continental Dæk Danmark A/S i en pressemeddelelse.
Kølig bag og nakke
Det moderne bilsæde indeholder også ventilation, varme og aircondition. Sæde og ryglæn kan indstilles med hver sin temperatur i op til fire zoner. Tilsvarende kan ventilationssystemet sikre en behagelig temperatur i sæderne, uanset hvor varmt der ellers er i bilen. Små ventilatorer suger luft ind i sæderne nedefra og fordeler den kølige luft ud til sædets overflade. Et andet system, hvor ventilatorerne er bygget ind i nakkestøtterne, sørger for en behagelig temperatur omkring nakke og skuldre.
I den mest avancerede ende af sædekomfort har Continental udviklet et dynamisk system, hvor små luftpuder integreres i sædet. Ved hjælp af disse kan sædet ændre indstilling, så sædets hældning for eksempel tilpasser sig, når man kører gennem en kurve.