Stort europæisk prisfald på lade-hybriden og Årets Bil i Danmark 2013 – Opel Ampera – går uden om Danmark. Importøren efterlyser politisk handling.
Opel Ampera, der sidste år blev kåret som “Årets bil” i både Danmark og i Europa, bliver nu sat betydeligt ned i Europa, oplyser Opel: Med 7.600 euro til 38.300 euro. Det svarer til en pris på cirka 287.000 kroner, skriver JP Motor.
Det sker, fordi nye elbiler fra andre producenter øger konkurrencen.
De mange, fine udmærkelser har dog ikke gjort Opel Ampera til et hit på de danske salgslister. Og det bliver den nok heller ikke – trods prisnedsættelsen på cirka 57.000 kroner. Det skyldes det danske afgiftssystem, som betyder, at Opel Ampera på danske plader koster fra knap 650.000 kroner.
Cirka 10 solgt i Danmark
Opel Ampera er ikke en ren elbil, men har også en benzinmotor. Og det koster dyrt hos ’skattefar’, for det betyder, at den ikke som elbiler kan slippe for registreringsafgift. Derfor kommer prisnedsættelsen ikke til at sætte strøm til Ampera-salget i Danmark, hvor bilen stort set kun er blevet indregistreret af Opels egne forhandlere.
“Der er solgt cirka 10 på gule plader, hvor et nedslag for brændstofafgift betyder, at bilen kan sælges for cirka 370.000 kr. Til sammenligning er der solgt 3.600 Opel Ampera i Holland, hvor der ikke er afgift på bilen. Derfor afventer vi et politisk udspil,” siger Erik Morsing, der er informationschef i Opel Danmark, til JP Motor.
Han mener nok, at prisen hos Opel-fabrikken kunne presses lidt ned, men slet ikke nok til at gøre den salgbar. Prisen på Ampera skal ned under 400.000 kroner, for at den kan sælges til danskerne, vurderer han.
“Derfor har vi besluttet, at vi venter på, at politikerne får lagt den danske registreringsafgift om,” siger Erik Morsing.
På biludstillingen i Frankfurt er Opel Ampera netop blevet hædret yderligere med “eCar Award 2013”.
Læs mere: Udsalg skal holde liv i Chevrolet Volt
Fakta:
Opel Ampera er teknisk set en elbil med batterier, som kan oplades fra en almindelig stikkontakt. Bilen har også en benzinmotor, der tilkoblet en generator, der kan oplade batterierne.
Det betyder, at Opel Ampera kan køre 40-80 km alene elektricitet fra de 16kWh lithium-ion-batterier. Ved hjælp af opladning fra benzinmotoren kan bilens rækkevidde forlænges til ca. 500 km.
Opel Ampera bygger ligesom den næsten identiske Chevrolet Volt på Voltec-platformen.
Kilde: Opel.dk & Wikipedia
Hvad er forskellen på Opel Ampera og BMW i3, siden sidstnævnte stort set kan fritages for registreringsafgift mens førstnævnte ikke kan? Begge drives tilsyneladende af en el-motor og har en benzinmotor, der via en generator kan oplade batterierne og derved forlænge rækkevidden. Hvor er logikken i afgiftssystemet? Det trænger vist til en grundig revision!