Mercedes kommer i begyndelsen af 2014 med godt nyt i mellemklassen – en afløser for den nuværende C-klasse. Fotos af kabinen er allerede lækket.
Mercedes’ populære C-klasse, der herhjemme sælger godt både som firma- og familiebil, endda bedre end mange minibiler, har været på vejen siden 2007 med et par ansigtsløftninger undervejs, men nu synger den på sidste vers.
I begyndelsen af næste år kommer afløseren med den interne modelkode ‘W205′. Den præsenteres i sedan-udgaven på Detroit Motorshow i januar og nogle måneder efter kommer stationcarudgaven og senere også en coupé.
Allerede nu har Mercedes offentliggjort billeder og film – primært af interiør og opbygning men også med et lille smugkig til det ydre – der viser, at man kan glæde sig til den nye C-klasses indre værdier med blandt andet en særdeles lækker kabine.
Billederne afslører også en standardmonteret 7” skærm med Mercedes’ Command-system, som blandt andet styrer navigation og smartphone. Betjeningen foregår via et nyt touchpad, der er placeret praktisk i den ekstremt brede og rummelige midterkonsol. De klassiske, runde udluftningsdyser kendes fra E-klassen.
Bedre plads i kabinen
Men også i resten af kabinen er der godt i vente.
Den nye generation C-klasse har fået et helt nyt chassis, der kaldes MRA. Som det er trend bliver den nye C-klasse lettere end forgængeren. Cirka 80 kilo taber den sig blandt andet takket være omfattende anvendelse af aluminium i opbygningen. Og det på trods af at W205 får cirka ni centimeter længere afstand mellem akslerne med bedre plads i kabinen som gevinst især for bagsædepassagererne og i bagagerummet. En væsentlig forbedring i forhold til den nuværende model, der er lidt trang på bagsædet.
Sammen med vægttabet og en trimning af motorprogrammet, blandt andet den populære 220 CDI diesel, lover Mercedes brændstofbesparelser i forhold til den nuværende C-klasse i omegnen af 20 procent.
Til forskel fra for eksempel A- og CLA-klassen holder Mercedes i C-klassen fast i baghjulstrækket. Motorprogrammet bliver bredt med benzin og dieselmotorer fra 1,6 til 3,0 liter. Mercedes nye 9G-tronic automatgear er også en mulighed.
Den nye C-klasse vil være i udstillingerne hos de tyske forhandlere midt i marts næste år. Introduktion i Danmark forventes ret hurtigt derefter.
Senere kommer der også en såkaldt plug-in hybrid, men tidspunktet er endnu ikke meldt ud.