Volkswagen præsenter plug-in-hybrid udgave af VW Up, der sætter ny rekord for fire-personers biler: Konceptbilen VW Twin-Up kører 90,9 km/l ifølge EU-normen.
100 km/l-grænsen rykker tættere og tættere på. Opels plug-in-hybrid Ampera klarer over 83 km/l efter EU-normen, og nu kommer Volkswagen med en konceptudgave af Up kaldet Twin-Up, der bryder 90 km/l grænsen. Bilen vises på Tokyo Motor show, der åbner 23. november.
Twin-up får drivline fra verdens hidtil mest brændstoføkonomiske bil VW XL1 – en plug-in-hybrid-dieselbil for to personer – der ifølge EU-normen klarer op til 111 km/l. Plug-in betyder, at bilens indbyggede batteri kan oplades direkte i en stikkontakt, som man kender det fra rene elbiler.
Hvor der i en normal Up ligger en 3-cylindret benzinmotor, har Twin-Up en 75 hk stærk 2-cylindret 0,8 liters dieselmotor kombineret med en 48 hk el-motor. Dertil en 7-trins DSG-gearkasse. Bag bagsæderne i bunden af bagagerummet ligger en lithium-ion-batteripakke med en kapacitet på 8,6 kWh og et 12V-batteri til at trække bilens elektriske systemer samt en 33 liter stor brændstoftank.
Det lave brændstofforbrug i Twin-Up opnås ved en kombination af optimeret aerodynamik og lav vægt på 1.205 kg – trods de tunge batterier. Konceptbilen ruller også af sted på 165/70+ R14-dæk optimeret med henblik på lav rullemodstand.
Op til 50 km på ren strøm
Twin-up har ifølge Volkswagen en rækkevidde på 50 km, når den udelukkende kører på strøm. I den såkaldte ”New European Driving Cycle” forbrugsnorm, hvorefter plug-in-hybrid-bilers forbrug måles, skulle en Twin-up være i stand til at køre op til 90,9 km/l, hvilket svarer til et CO2-udslip på kun 27 g/km.
På ren strøm accelerer ”dobbelt-Up’en” fra 0 til 100 km/t på 8,8 sekunder, og topfarten er 125 km/t.
Kører bilen i hybrid-program, hvor både dieselmotoren og el-motoren arbejder og yder et samlet drejningsmoment på 215 Nm klares accelerationen op til 100 km/t på 15,7 sekunder og topfart en er på 140 km/t.
I dag fås VW Up henholdsvis med en 60 og 75 hk benzinmotor, en 68 hk gasmotor i Eco-Up samt en 82 hk el-motor i E-Up.
Men den ekstremt miljøvenlige Twin-Up bliver dyr i Danmark, hvis den bliver til virkelighed: Modsat el-biler er hybridbiler nemlig ikke fritaget for registreringsafgift herhjemme.