6. generation af legendariske Ford Mustang kommer både med ærkeamerikansk V8-jern under hjelmen, men også en hårdtpumpet turbomotor til kræsne europæere.
Næst efter model T er Ford Mustang vel nok Fords og amerikansk bilindustris mest ikoniske bilmodel. Solgt i mere end 9 millioner eksemplarer, enhver rask amerikansk drengs vådeste drøm og co-stjernen i Hollywood-blockbusters som ”Bullitt” og ”Gone in 60 seconds” – jo, man mærker stadig historiens vingesus, når Ford slipper en ny Mustang ud af folden.
Der var da også sadlet op til det helt store show, da 6. generation af ”pony-bilen” blev afsløret i denne uge. 2.500 journalister deltog i præsentationen i Barcelona, der var anført Henry Ford’s oldebarn og nuværende bestyrelsesformand Bill Ford og en lang række af koncernens øvrige topfolk. Et godt udtryk for, hvor vigtig Mustang er for Ford. Eller som driftsdirektør Mark Fields udtrykker det: ”Når du skal genskabe et ikon som Mustang, føler du både ære og ekstrem frygt: Du ønsker jo ikke at ødelægge et ikon”.
Intet tyder dog på at Ford er snublet i stigbøjlen. Designerne er gået relativt forsigtigt til værks med en streg, der bedst kan bedst beskrives som ”retro light”. Med den lange motorhjelm, stærkt skrånende bagrude og korte hæk – selvfølgelig tilsat de ærketypiske tredelte baglygter og fronten med haj-smilet – er der tydelige referencer til den klassiske årgang 1964 ½. Men proportionerne er perfekte med svulmende skærme, der giver Mustang det helt rigtige muskelbil-look.
Faktisk sammenligner Ford designere bagskærmene med brede skuldre og fronten med en knyttet næve, der er klar til at blive smadret gennem glas. Så er dem på bageste række også med: Ford Mustang er stadig en testosteron-pumpet drengerøvsbil, skabt til at galopere ud over støvede amerikanske freeways til et soundtrack af en brølende V8’er.
I USA er Mustang en firehjulet Top Gun for fyre uden flyvercertifikat og kun en nævefuld dollars i baglommen: En sportsvogn for ”the people”, der i USA koster omtrent det halve af en Corvette.
Og så er der alligevel sket en lille revolution under det ikoniske karrosseri, og det har noget at gøre med os i Europa. For første gang sender amerikanerne nemlig Ford Mustang over dammen sådan helt officielt til autoriserede Ford-forhandlere. Den stive bagaksel, kendt fra gamle lastbiler og hestevogne, får også dødsstødet i sjette oplag af Mustang.
For første gang er de trækkende baghjul ophængt uafhængigt af hinanden med bærearme i aluminium. Det skal forbedre de noget stivbenede køreegenskaber og – sat lidt på spidsen – gøre Mustang interessant i Europa for andet end udstationerede marinesoldater i Tyskland…
Det sidste gælder også motorprogrammet. Den ægte vare i form af en 5.0 liters V8er med 426 heste og et drejningsmoment som en Mack-truck fås selvfølgelig fortsat. Ellers ville det jo ikke være en Mustang. Men alternativet er heller ikke uspændende – selv om det sikkert lyder som helligbrøde i amerikanske entusiasters ører: En 4-cylindret (!) 2,3 liters Ecoboost motor, hvor turboen virkelig blæser til og skaber hele 309 hestekræfter og masser af moment, men dæmper tørsten sammenlignet med V8eren.
Byggekvalitet og finish skal efter sigende også have fået et mærkbart – og tiltrængt – løft. Dermed er der lagt op til, at Ford Mustang endelig kan blive om ikke en bestseller, så opnå lige så meget gaderespekt i Europa, som den nyder i Guds og bilernes eget land.
Ford Mustang dukker op på vores breddegrader i løbet af næste år – også som cabriolet med stofkaleche.