Stigning på 25 pct.: Op mod 400.000 danske husstande har i dag glæde af to biler. Bil nr. to er ofte en mikro- eller minibil.
Flere familier køber en bil nummer to for at få hverdagen til at hænge sammen – eller bare gøre den lidt mere behagelig. Antallet af familier med to biler er steget fra omkring 305.000 i 2007 til 380.000 i 2013, en stigning på ca. 25 pct., viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Forbrugerøkonom i FDM Allan Skytte Christensen forklarer i Børsen, hvorfor flere familier vælger at have to biler i garagen.
”Det skyldes, at det er blevet muligt for flere at have to biler i takt med, at de billigste biler er blevet endnu billigere. I dag er tre ud af fire biler, som private forbrugere køber, enten mikro- eller minibiler. Og årsagen er helt klart prisen, som er faldet blandt andet p.g.a. afgiftsomlægningen i 2007, hvor man gav de miljøvenlige biler et større fradrag, som særligt gavnede små biler. Prisen er faldet fra omkring 120.000 kr. og helt ned til omkring 65.000 kr. for de allerbilligste,” siger Allan Skytte Christensen.
Faktisk er det helt aktuelt blevet muligt at få en endnu billigere bil nummer to. Som du kunne læse her på hvilkenbil.dk tidligere på ugen, har Chevrolet brudt den magiske 60.000 kroners grænse ved at sætte Spark-modellen ned til 59.900 kr. plus levering.
Og prisen er afgørende, når danskerne vælger bil. Ifølge Allan Skytte Christensen viser forskellige undersøgelser, at indkøbsprisen er det vigtigste parameter. Herefter vejer brændstoføkonomien tungest og så kommer miljøhensynet.
”Bil nummer ét er typisk en større model, der kan rumme hele familien, mens prisen er endnu vigtigere på bil nummer to,” siger han til Børsen.
Det er ifølge FDMs forbrugerøkonom ikke ren luksus, når mange familier investerer i en ekstra bil.
”Når folk køber en bil nummer to, er det som regel fordi den er vigtig for at få hverdagen med job og børn til at hænge sammen,” siger Allan Skytte Christensen.
Marked for endnu flere biler i Danmark
Måske ville det i nogle tilfælde være billigere at tage toget eller bussen, men det er jo ikke sikkert, at de offentlige transportmidler holder lige uden for døren.
”Selv om det er blevet billigere at købe bil, er det stadig meget dyrt. Så det er en kalkule, der går ud på at vurdere, hvor meget tid man sparer i familien set i forhold til, hvad det koster. Men det er altså stadig verdens dyreste billand, vi bor i,” slår han fast.
I forhold til lande, vi normalt sammenligner os med, har vi i Danmark stadig ikke lige så mange biler pr. indbygger – selv om flere husstande nu har brug for dobbeltgarage.
Læs mere: Chevrolet optrapper priskrigen