Greenline – spareudgaven af Skoda Octavia – bryder 30 km/l grænsen. Alligevel har den flere hestekræfter og mere udstyr end den almindelige dieselversion.
Mere af det hele men med lavere forbrug og uden at koste ekstra.
Sådan lyder den korte historie om Greenline-udgaven af Skoda Octavia, der så småt er ved at dukke op på markeder rundt omkring i Europa og også snart lander i Danmark.
Under hjelmen ligger en optimeret udgave af VW-familiens velkendte 1,6 liters dieselmotor. Normalt yder den 105 hk, men i Greenline er ydelsen løftet til 110 hk. Sammen med sparetricks som et særligt vindglat karrosseri, højere gearing, lagring af bremseenergi, stop-start automatik og særligt letløbende dæk på de 16-tommers alufælge, giver det et rekordlavt snitforbrug på 31,25 km/l. Godt gået af en bil, der byder på mere indvendig plads end store biler i firmaklassen som Mazda 6 og Opel Insignia.
Alligevel er der ikke noget øko-snegl over den beskedne Octavia: Selv om den blot nipper til dieselen, klarer den alligevel 206 km/t og runder 100 km/t efter 10,6 sekunder.
Med et snitforbrug på 3,2 liter pr. 100 km har Octavia Greenline en teoretisk rækkevidde mellem optankninger på 1.563 km. I Danmark præmieres det lave forbrug med lidt lavere afgifter og det betyder formentlig, at prisen for Greenline bliver omtrent den samme som for den mellemudstyrede Octavia 1,6 Tdi Ambition – bort set fra, at Greenline vil have lidt mere udstyr som f.eks. alufælge og LED-kørelys for og bag.
Octavia Greenline kommer først som hatchback – senere følger stationcarudgaven Combi.