Med plugin-hybriden får familien af hurtige Golf’er et tredje medlem. Den nye Golf GTE træder til ved skulderen af kultbilen GTI og den dieseldrevne GTD.
Ingen kan bebrejde Opel-ingeniørerne i Rüsselsheim, hvis de har hostet en ekstra gang over morgen-cerutten i denne uge. Konkurrenterne hos VW har nemlig adopteret (eller bortført alt efter temperament) en gammel modelbetegnelse fra Opels guldalder: GTE. De tre bogstaver – ganske vist med en skråstreg, GT/E – E for “Einspritzung”, som er tysk for indsprøjtning – dækkede over de hurtigste Kadetter, Asconaer og Manta’er, som var født på rallybanen.
VW bruger også GTE-betegnelsen til en hurtig bil, men denne gang er fortegnet mere økologisk end motorsportshistorisk. E’et i den nye VW Golf GTE dækker over “Electric” og kort sagt kan modellen betegnes som en GTI, du kan sætte i stikkontakten. Bilen er en såkaldt plugin-hybrid, hvilket betyder, den har både en forbrændingsmotor – her en 1,4-liters turbobenziner med 150 hk – og en elmotor med batteri, som kan lades op hjemmefra, så Golf GTE kan trille 50 km på el alene.
Drivlinen i Golf GTE er tidligere præsenteret i konceptbilen Audi A3 Etron. Det 8,8 kWh store batteri vejer 120 kg og er koblet til en 75 kW elmotor, som er integreret i bilens 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Samlet leverer pakken solide 204 hk med et GTI-værdigt moment på 350 Nm. VW præsenterer da også GTE som et tredje medlem af GTI-familien, hvilket må svide ekstra meget hos Opel. Kræfterne rækker nemlig til en topfart på hele 217 km/t, hvis alle heste trækker på samme hammel, mens topfarten på el alene er 130 km/t. GTE’en spurter fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder – hvilket svarer nogenlunde til den dieseldrevne GTD og er godt et sekund langsommere end den fuldblods GTI med 220 hk.
Attraktionen i Golf GTE er så naturligvis bare, at den under normale vilkår samtidig leverer et beregnet gennemsnitsforbrug på 66,66 km/l. Tallet er udtryk for et gennemsnit af to målinger: Én testtur med fuldt batteri, hvor benzinforbruget altså reelt er rent nul, og én testtur med tomt batteri.
Golf GTE lanceres på de første markeder til efteråret, men det er endnu usikkert, at vi får bilen at se på hjemlige breddegrader. Insidere forventer en pris i Tyskland på omkring 33.000 euro, hvilket er omkring 3000 euro mere end en Golf GTI (ca. 23.000 kr.), som koster omkring en halv million kroner i Danmark. Hvis prisen lander på den forkerte side af 600.000 kr. kan den danske VW-importør jo passende skele til netop Opels plugin-hybrid Ampera, som koster fra 648.000 kr. eksklusiv levering. I hele 2013 solgte Opel nøjagtig fem eksemplarer.