Salget af hensygnende Alfa skal femdobles. Opskriften er syv nye modeller, sportsligt baghjulstræk og produktion i hjemlandet Italien.
Godt nyt for bilentusiaster, i særdeleshed ’Alfisti’ med hang til velformede karrosser, sprøde motorer og forførende køreegenskaber: Trods fortsatte problemer med at holde liv i Alfa, insisterer moderkoncernen Fiat på at gøre det italienske entusiastmærke til en reel udfordrer til tyske prestigebiler som Audi og BMW.
Ifølge sædvanligvis velorienterede kilder som AutoBild og Automotive News har Fiat-boss Sergio Marchionne givet grønt lys for en offensiv, der skal fem-doble salget fra 100.000 til 500.000 biler i løbet af de kommende år. Opskriften består af lige dele image-pleje og et mere entydigt sats på at tilbyde kunderne en både sportslig og luksuspræget biloplevelse.
Frem mod 2018 vil Alfa lancere hele syv nye modeller, der alle har bag- eller firehjulstræk. Det betyder samtidig et farvel til de eneste eksisterende Alfa’er i dag, nemlig de kompakte MiTo og Giulietta, der begge har forhjulstræk. Den relativt nye sportsvogn 4C (billedet) består og fungerer allerede som sportsligt flagskib for mærket.
Alfa begynder med andre ord forfra med en række biler, der alle bliver større og dyrere end MiTo og Giulietta og dermed rykker Alfa op som et rendyrket prestigemærke. Første nyhed bliver Spider – en 2-personers roadster med baghjulstræk og stoftag – der er klar i 2016. Måske udvikles den i fællesskab med Mazda på platformen til den kommende MX-5, men Alfa kan være på vej ud af det italiensk-japanske samarbejde, fordi Marchionne insisterer på, at alle Alfa’er skal bygges i Italien.
Alfa sigter efter BMW
I 2017 og 2018 følger modellerne Giulia og Alfetta, der skal tage kampen op med henholdsvis BMWs 3- og 5-serie. Begge biler kommer både som sedan og stationcar. Samtidig lancerer italienerne to helt nye crossover-modeller, der kommer til at konkurrere med BMW X3 og X5.
De fire sidstnævnte nyheder baseres alle på en nyudviklet platform med kodeordet Giorgio, der både fungerer med bag- eller firehjulstræk og kan skaleres op og ned i størrelse.
Alfa er en hjørnesten i Marchionnes masterplan om atter at skabe overskud i den lille Alfa-forretning. Forbilledet er Maserati, som har fået en bemærkelsesværdig – og meget indbringende – opblomstring under Marchionne’s ledelse. Maserati fungerer som en lidt billigere udgave af Fiat-familiens absolutte topmærke Ferrari, og på samme måde kan Alfa blive en mere folkelig udgave af Maserati ved at dele de to mærkers typiske DNA som luksus, sport og smukt italiensk design.