Små biler til under 100.000 kroner taber så hurtigt værdi, at det ikke kan betale sig for forsikringsselskaberne at reparere selv helt små skader. Det koster arbejdspladser og belaster miljøet.
Autoophuggere har spottet en ny tendens: De små, billige biler, som storsælger hos bilforhandlerne, ender oftere hos autoophuggerne, end andre biler.
”Vi får mange nyere biler ind, som ikke har ret store skader,” siger Jesper Andersen, direktør i Brønderslev Autogenbrug, til DR Nordjylland og bakkes op af flere andre nordjyske autoophuggere.
Årsagen er, at forsikringsselskaberne i højere grad skrotter de små biler, fordi det ikke kan betale sig at reparere på dem. Skrotningerne koster ifølge DR Nordjylland både arbejdspladser og belaster miljøet.
Når mikrobilerne skrottes i stedet for at blive repareret, kan det betyde fyringer i bilbranchen, lyder det fra Thomas Krebs, der er direktør i karosseribranchens organisation, SKAD.
”Pladesmede, mekanikere, leverandører af reservedele, ja faktisk alle dem, der har med biler at gøre, får mindre at lave. Og når de får mindre at lave, er der ikke løn til folk, og når der ikke er løn, så er der ikke arbejdspladser,” siger Thomas Krebs til DR Nordjylland.
SKAD forventer, at der om få år vil være 40 procent færre, der arbejder med autoskader end dagens 2.000-2.500 værksteder.
De mange mikrobilsskrotninger er ifølge Danmarks Naturfredningsforening også unødigt ressourcespild og et miljøproblem.
Det er ikke i orden. Det giver jo et meget større forbrug af metaller, plastik og alle de der ting, siger Christian Poll, klima – og miljøpolitisk medarbejder hos Danmarks Naturfredningsforening. Han er forarget over, at de små billige biler nemt ender hos skrothandleren.
”Det er ikke godt for miljøet og for ressourceforbruget, siger han videre til DR Nordjylland.
Forbrugerøkonom fra bilejernes organisation FDM, Allan Skytte Christensen, er dog knap så bekymret over situationen som naturfredningsforeningen.
”Bilers miljøpåvirkning sker ved brugen og ikke ved købet eller ved produktionen af bilen, og rigtig mange dele fra en bil bliver genanvendt, siger Allan Skytte Christensen.
Men ifølge direktør i Dansk Autogenbrug, Børge Madsen, betyder det, at autoophuggerne får en masse nye, flotte dele på lager, som der ikke er efterspørgsel på.
”Når man for eksempel har ti døre på lager til den samme model, så sælger man jo ikke flere af den slags døre, og så vil man i stedet knuse bilen totalt og sende den til omsmeltning,” slår Børge Madsen fast overfor DR Nordjylland.
I 2013 blev der skrottet 127.000 biler. I 2006 var tallet knap 96.000. Miljøstyrelsen forudser, at det tal stiger til 180.000 i 2017.