Masser af plads, avanceret teknik og moderne turbomotorer skal give Nissan Pulsar fodfæste i Golf-klassen. Dansk premiere til efteråret.
Otte år efter at Nissan Almera i stilhed listede ud af bagdøren til den konkurrenceprægede Golf-klasse – i overført betydning med udstødningsrøret mellem baghjulene – vender japanerne tilbage. Og sammenlignet med den undseelige Almera, sparker afløseren Pulsar nærmest døren ind med et mere selvsikkert design, der er inspireret af Nissans populære crossover, Qashqai.
Dermed slutter den japanske bilfabrik en cirkel: Da Almera blev dømt ude i 2006, besluttede Nissan nemlig at satse alt på et bræt. Japanerne lagde ikke kun Golf-konkurrenten Almera i mølposen, den sløvt sælgende firmaflyder Primera røg samme vej. I stedet gik Nissan nærmest bogstaveligt talt ‘all in’ med den højbenede Qashqai.
Satsningen blev en kolossal succes. Qashqai skabte omgående mode og sin helt egen niche: Crossoveren, der kombinerer det bedste fra den høje SUV med den praktiske stationcar, var født. Siden har konkurrenterne haft travlt med at efterabe Qashqai – mens japanerne har fået skabt så meget højvande i pengekassen, at man atter tør prøve kræfter med den lukrative, men krævende Golf-klasse.
Der er afgjort et budskab i, at Nissan dropper Almera-navnet. Hvor Almera var gennemført mainstream på den forsigtige (læs: kedelige) måde, spiller Pulsar videre på Qashqai’s frækkere og mere selvsikre design med svulmende skærme og markant kileform.”
Nissan Pulsar deler da også teknik med den nye Qashqai – bl.a. længden på 439 cm og akselafstanden på 270 cm, der ifølge Nissan gør Pulsar til en af Golf-klassens mest rummelige biler. To af motorerne kender vi også fra Pulsars højbenede fætter: En 1,2 liters turbobenziner med 115 hk og en 1,5 liters turbodiesel med 110 hk. Begge i øvrigt fra Nissans japanske alliancepartner, Renault. Senere kommer der en 1,6 liters turbobenziner med 190 hk. Samtlige motorer er koblet sammen med en 6-trins gearkasse, mens et trinløs automatgear bliver ekstraudstyr.
Som Qashqai får Pulsar også det omfattende ‘Safety Shield’ udstyr som automatisk nødbremse i bytrafik og blind-vinkel advarsel, mens elektronikken bliver topmoderne med Nissan Connect, der bl.a. byder på fuld integration med din smartphone og diverse apps udviklet specielt til Pulsar.
Mere får vi ikke at vide om Nissan Pulsar i denne ombæring. Næste kapitel åbenbares på efterårets biludstilling i Paris. Her afslører Nissan også kabinen – og formentlig også om Pulsar skal udfordre konkurrenterne i Golf-klubben på andre baner som stationcar og sporty tredørs hatchback.
Håber det bliver en sællert. Det har Nissan fortjent. Den nye Pulsar er næsten lige så stor som Nissan Primera, som nogen sikkert husker. Akselafstanden er endda 2 cm længere.