Både pris og benzinforbrug er lavere, når Suzuki lancerer en ansigtsløftet Swift 14. juni. De små forbedringer gør atter Swift til et stærkt tilbud i miniklassen.
Stilen kan ingen tage fra Suzuki Swift. Siden første udgave af den veldesignede mini tog danskerne med storm i 2005 og skabte kult om bilen og Swift-klubber, har 27.000 danskere investeret i den japanske pendant til det britiske hundehus, Mini’en.
Det sidste års tid har den ellers velkørende Swift dog ikke helt kunnet holde trit med nye klassekammerater som Ford Fiesta, Peugeot 208, Kia Rio og Hyundai i20 i salgsstatistikkerne. Anden generation, der kom på markedet i 2010, voksende ellers en kvart størrelse uden at sætte det markante design over styr. Men konkurrencen er nådesløs i de mindste bilklasser, og Suzuki har lidt under rivalernes konstante rabatter – og måske også en lille smule af at konkurrenterne efterhånden tilbyder både kraftigere og mere økonomiske motorer.
Nu tager Suzuki konsekvensen. 14. juni er der Danmarkspremiere på den faceliftede udgave af Swift, der både får en ny og mere økonomisk motor og lidt mere udstyr til markant reducerede priser. Alt efter udstyrsniveau falder priserne med 10.-15.000 kr. Billigste Swift kommer helt ned i 114.000 kr. inkl. lev., men så er det også med den ‘gamle’ motor, kun tre døre og ingen aircondition.
Glem den. Især når du ser den forventede bestseller i Swift-programmet: En femdørs med Club udstyr som aircon, elruder foran, fjernbetjent centrallås og cd-radio til 132.000 kr. inkl. lev. Det er faktisk billigt – og rask væk 15.-18.000 kr. mindre end konkurrenterne.
Med i prisen er den vigtigste nyhed i forbindelse med ansigtsløftningen af den lille japanske charmør: Den nye DualJet motor, der nu kører 22,7 mod før 20,4 km/l.
Ny og ny er måske en tilsnigelse. Ret beset har de japanske ingeniører sat et nyt topstykke på den eksisterende motor. Med små tekniske fif som to i stedet for én indsprøjtningsdyse på cylinder, højere kompression og mindre intern friktion i de fire cylindre, er det lykkedes at reducere benzinforbruget med 11 pct. Ydelsen er også faldet lidt – fra 94 til 90 hk, men drejningsmomentet – altså motorens evne til at sejtrække – er til gengæld forbedret en smule.
”Med DualJet-motoren placerer Suzuki Swift sig lige mellem konkurrenternes motorer, hvor du typisk kan vælge mellem en lille trecylindret maskine med 60-65 hk eller en udgave med turbo og en ydelse på 90-100 hk. Med DualJet får du en motor, der både kan lide at tage omdrejninger og reelt er i stand til at køre langt på literen,” siger John Mogensen, pressechef for den danske Suzuki-importør.
Hvilkenbil har allerede prøvet den nye DualJet-motor i forbindelse med præsentationen af den faceliftede Swift for dansk presse. Umiddelbart er det svært at mærke forskel på DualJet og den gamle Swift-motor og en bedømmelse af forbruget må vente til testkørslen senere i år. Men de 90 hk passer fint til den relativt lette Swift. Faktisk virker motoren så støjsvag og kultiveret, at man i stedet lægger mærke til en del rummel fra hjulene.
Testbilen med det højeste Action-udstyr (billedet) kørte dog også på 16-tommer hjul med lavprofildæk, så vi gætter på, at de øvrige Swift-udgaver på 15-tommer hjul sladrer knapt så meget om asfaltens beskaffenhed.
Action-udstyret udmærker sig i øvrigt ved – på bedste Mini-manér – at inkludere to-tonet metallak, hvor taget altid er hvidt, mens resten er bilen er gul, blå, brun eller sortmetallic. Derudover følger der – som på udstyrsvarianten Club – LED-kørelys og fartpilot med i prisen.
Priser på faceliftet Suzuki Swift, inkl. lev.:
1,2 City, 3-dørs: 114.000 kr.
1,2 DualJet Comfort, 5-dørs: 132.000 kr.
1,2 DualJet Club, 5-dørs: 139.000 kr.
1,2 DualJet Action, 5-dørs: 154.000 kr.
Læs også test: Swift er miniklassens velskabte charmør