Porsche vil pudse sit efterhånden støvede purist-image af med en basal, billig og barsk roadster og genopliver samtidig den legendariske 718-betegnelse. Premiere i 2016.
Engang var navnet Porsche lig med ægte sportsvogne. Både den rendyrkede vare, der dominerede på racerbaner verden over og på motorvejene, hvor 911 nærmest havde patent på overhalingsbanen.
Sådan er det ikke længere. I dag sælger Porsche først og fremmest firehjulstrækkeren Cayenne og luksuslimousinen Panamera. Biler så enorme, at man i moderkoncernen Volkswagen angiveligt og lidt hånligt omtaler de to Porsche-mastodonter som firmaets ‘lastbilafdeling’.
Det er den sædvanligvis velorienterende og respekterede journalist Georg Kacher, der bringer historien til torvs i det tyske bilmagasin AutoBild. Og Kacher har mere i godteposen. Porsche er nemlig godt klar over, at man måske misrøgter, hvad det eksklusive mærke i Zuffenhausen egentlig står for: Ægte sportsvogne, hvad enten de er lavet til racerbaner eller gaden. Her ligger en uvurderlig ‘brandvalue’ for Porsche, som man skal passe på med at udvande i strømmen af luksusbiler og firehjulstrækkere. Også selv om det netop er den slags biler, der i dag gør Porsche til en lukrativ forretning.
Svaret kommer – ifølge Kacher og AutoBild – i 2016. Her lancerer Porsche en ‘baby-Boxster’ med den legendariske nummerbetegnelse 718. Nummeret sad på en Porsche racerbil, der huserede på racerbanerne i perioden fra 1957 til 1962.
Ur-718eren var en rendyrket racer med en egenvægt på blot 570 kg. Så let bliver den nye 718 langt fra, men meningen er, at den som originalen skal byde på optimal køreglæde gennem lettere og mere simpel mekanik.
Udgangspunktet bliver den nuværende Boxster, strippet for udstyr og slanket for overflødige kilo. Målet er en kampvægt på 1190 kg – 120 kg færre end den letteste Boxster. Kuren består af en stofkaleche uden ekstra støjisolering, der betjenes med håndkraft. Bagruden bliver af plast og i kabinen er der dømt minimalisme med simple sæder og kun det mest nødvendige udstyr.
Som i Boxster ligger motoren midtskibs bag de to sæder, men hvor Boxster har en sekscylindret boxermotor, nøjes 718 med fire cylindre. En turbolader sørger dog for rigeligt med kræfter – sammen med slankekuren betyder det, at 718 stort set bliver lige så hurtig som basis-Boxsteren med knapt 300 hk. Farten er dog underordnet – 718 er lavet for at genskabe den særlige rå og intense køreoplevelse som Porsche oprindeligt var kendt for.
Som en sidegevinst bliver 718 også den hidtil billigste Porsche. Ifølge AutoBild bliver 718 små 25 procent billigere end Boxster. På danske plader kan det oversættes til startpriser på cirka 750.000 kr. Ikke decideret billigt, men Porsche åbner dog op for flere kunder end i dag, hvor priserne begynder lige omkring den runde million.