Toyotas TS040-racer uddelte bøllebank til konkurrenterne på årets Le Mans. Næste generation Prius vil arve dele af hyperhybridens isenkram.
Før den ironisk nok måtte udgå på grund af et teknisk svigt, førte Toyotas Le Mans-racer TS040 sig under årets løb sig frem som en anden Hannibal på slagmarken. Konkurrenterne kunne ikke andet end se til, mens det 1.000 hk hybridmonster høvlede hundrededele af omgangstiderne.
Nu lader det til, at Toyota lader noget af racerbilens magi drysse over fremtidens Prius-ejere. I løbet af blot fem år vil de japanske ingeniører angiveligt udrulle dele af TS040’erens hybridteknologi til det almindelige personbilprogram.
Kilden til historien er ganske vist hverken første- eller andenhånds. Det sædvanligvis yderst velinformerede amerikanske bilmedie Autoblog har således plukket i et interview, som australske Drive.com.au har lavet med Toyota Motor Sports’ chef Yoshiaki Kinoshita.
Selv om næste Prius naturligvis hverken får 1.000 hk eller løbepas til Le Mans-banen, er nyheden yderst interessant ud fra et teknologisk synspunkt.
Toyota-repræsentanter er nemlig ikke bange for at fremhæve, hvilken del af TS040’erens omfattende nervesystem, firmaet har tænkt sig at satse på: Nemlig de såkaldte superkondensatorer, som er rygraden i Le Mans-racerens energi-genindvindingssystem.
Superkondensatorer har længe været udråbt til at være batteriets afløser i el- og hybridbiler, men hidtil har teknologien ikke været moden til anvendelse uden for forskningslaboratoriet.
En kondensator er en elektrokemisk komponent, der ligesom et batteri kan oplades og lagre energi. Kondensatoren lades og aflades bare ekstremt hurtigt, kan slet ikke holde på samme mængde energi, som et batteri af samme størrelse, og den anvendes derfor typisk i elektriske kredsløb.
Superkondensatorer derimod har en langt større energitæthed samtidig med, at de bevarer evnen til at aflade – og nok så vigtigt oplade – lynhurtigt. Det gør dem yderst interessante som alternativ til el- og hybridbilernes lithium-ion batterier.
Indtil videre får du stadig langt flere “km pr. kilo” i et lithium-ion-batteri end i en superkondensator, og derfor kommer der nok til at gå en del år, før lithium-værkerne må dreje nøglen om. Men som komponent i et hybridsystem, der skal opsamle bremseenergi, opbevare den kortvarigt og uden forsinkelse sende den videre til de trækkende hjul, er superkondensatoren – i hvert fald ifølge Toyota – helt perfekt.
Toyota har tidligere løftet sløret for, at næste Prius vil få mindre elmotorer mere højere termisk effektivitet (altså mindre energispild gennem fx varmeudvikling), og superkondensatorerne synes umiddelbart at passe perfekt ind i puslespillet.
Mindre og lettere komponenter, der til gengæld arbejder mere effektivt, har det med at give gevinst på brændstofforbruget – hvilket er vigtigt, både når man skal køre 24-timers løb på Le Mans, og når man skal have sit husholdningsbudget til at gå op.